Flygtur i frack?

Att ta en flygtur i frack, kan det vara något? Inte vet jag, men jag var iallafall halvvägs att prova på det idag!
I går blev flygningen inställd p g a upptaget flygplan - trodde jag. När jag kollade bokningen vid läggdags visade det sig att det trots allt varit ledigt en lång stund mitt på eftermiddagen! Långbokningen hade avbokats pga risk för dåligt väder på destinationen sa läraren idag. Så hela kvällen i går och i morse fick jag träna mig på positivt tänkande - det kommer fler fina dagar, en dag mer eller mindre spelar ingen roll i slutändan...
Speciellt som vädret återvänt till det normala mulna och grådassiga vintervädret. Jag hade just vant mig vid tanken att det var färdigfluget före jul, så jag smsade läraren för att kolla om det gavs möjlighet i morgon istället.
Döm om min förvåning när han svarade att det (molnen) kommer att lyfta i eftermiddag, så vi ses på klubben 12.30. Tjo! Nu blev det operation omställning!

En detalj var att jag var tvungen att uträtta ärenden efter jobbet, och de drog ut på tiden mer än lovligt, så när jag var klar med dem insåg jag att jag inte skulle hinna hem och äta och byta om, så det var bara att svänga inom macken, köpa en subba och köra raka vägen till klubben i kavaj och finskor (skolavslutning idag, så det var extra fina kläder som gällde). Turligt nog hade jag mer normal skinnjacka med som backup...

Väl på plats konstaterade vi att molnbasen fortfarande irriterande låg (1300 ft); lyftet hade inte kommit än. Teorin som jag läst på inför passet var vindens verkan och stall, vikning och spinn. Blåsten var för dålig för att studera vindverkan och stall kräver av naturen hög höjd (ett antal tusen fot) och därmed hög molnbas, så inget av det var att tänka på. Horisontalsikten var däremot utmärkt, så det fick bli start och landning istället, helt oförhappandes.

Lite teori innan, starten kunde jag teoretiskt åtminstone sedan innan, så vi tittade mer på vad som skulle göras på medvinden, basen och finalen med klaffar, höjd och förvärmning.

Först flög vi ett varv tillsammans (dvs start och landning), sedan visade läraren ett varv, därefter fick jag ta två själv (med lite hjälp), därefter han en runda och jag en runda. Sista rundan började han med att visa vad man ska göra om man får motorbortfall precis efter lättning - en riktig lisebergssugning då han tryckte ner nosen mot banan för att hålla farten och landa, innan han lyfte igen innan banan tog slut. Sista varvet fick jag ta spakarna igen. Yr i bollen?

Av de landningar jag gjorde var väl ingen någon att applådera - det kan bara bli bättre nästa gång! Två gånger landade jag på noshjulet. Bra konstruktion; det höll!!! Och minst två gånger var jag för högt uppe, en gång höll jag på att flyga av banan. Stackars lärare!
Förhoppningsvis känns det bättre nästa gång, när jag fått smälta lektionen och torrflugit några gånger. Förberedelserna var ju som sagt minimala denna gång. Kan jag skylla på skorna också? Ingen snörning i dem, så de satt ganska löst på foten och jag hade inte samma "kontakt" med pedalerna som med de vanliga snörskorna som sitter ordentligt. Nåt sladdrigt var det iallafall.

Hur som helst insåg jag att det var en hel del parametrar att hålla koll på inför landningen, förutom klaff så höjden, farten, sjunket och svängarna. Men till slut fick jag en bra bild över hur det skulle se ut i vindrutan när man gjorde en bra inflygning; banans underkant skulle ligga stilla i synfältet ända fram till bantröskeln. På slutet tomgång och så innan sättning lyfta nosen för att landa snyggt på bakhjulen.

Så. Nu får ni ursäkta. Nu ska jag dra mej tillbaka och skriva loggbok i pappersformat också...


Kommentarer
Postat av: Lasse

HEj, ville bara säga att jag läser din blogg flitigt! Jag har hängt med redan från början. Väldigt roligt att få "följa" med genom din utbildning.

Jag får en bra uppfattning om hur det är att ta PPL, det är bra eftersom jag nog ska gå på LidAir nästa år.

Keep It Up! =)

2006-12-27 @ 00:23:48
Postat av: Gerth

Hej Lasse!
Det låter spännande med LidAir! Lycka till!

2006-12-27 @ 14:20:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback