This is your captain speaking!

Kvällens övning bestod i att flyga mellan Sturup och Ängelholm eller mellan Ljungbyhed och Kristianstad. I fantasin som vanligt.

Men innan dess var det genomgång av diagnostiskt prov. Irriterande nog har jag svårt med transponderkoderna; jag blandar ihop koderna för kapning, radiobortfall och nödläge. Det blir till att hitta nån bra minnesramsa. Vidare vad som finns i en fullständig positionsrapport, och vad man ska göra om man får radiobortfall, och vad ett nödmeddelande ska innehålla. Vad är skillnaden mellan luftfartsstation och luftfartygsstation?

Det känns som att många av frågorna var overkill, och läraren sa att de diagnoserna vi gjorde egentligen var avsedda för PPL inför CPL (kommersiell pilot), därav de avancerade frågorna (översätt "Expedite vacating the runway" till svenska t ex).
Som tröst konstaterade han att vi antagligen skulle tycka att provet var lätt. Nåja.

Så till den "praktiska" delen:
För första gången var det trängsel om pratutrymmet; de flesta var väldigt "på", samtidigt som vi skulle se till att bli färdiga en halvtimme tidigare än vanligt. Orsaken kommer snart.

Jag tog en tur från Ljungbyhed till Kristianstad på svenska, eftersom jag tränat mycket på engelska på sista tiden - den engelska CDn snurrar konstant i bilen just nu. Sen behövde jag träna på AFIS-flygplats, så då blev det Kristianstad.

En kort sammanfattning: Anropade tornet och berättade att jag lyssnat av ATIS. Begärde taxi och fick klart att ställa upp bana 29L för utfart via Stenestad. Väl där anropades Malmö control och begärde 5000 fot i TMAt. Över Hörby gick jag ner på 1500 fot igen nedanför kontrollerad luft, innan jag anropade Kristianstad information och gick in i trafikinformationszonen via SW, landade på bana 01 och taxade in på plattan. Sic! Inga synpunkter från läraren. Det trodde jag inte för några veckor sedan! Men det känns som om CD:skivorna hjälpt mycket, om inte så för att kunna det mest grundläggande. Skivorna var mer detaljerade än lektionerna.

Som avslutning på passet gjorde vi ett studiebesök på lärarens arbetsplats, cockpit på Goldens Saab 2000. Det var en fnissigt förväntansfull lågstadieklass med medelålders män som gick ombord! 
Fick provsitta styrmansplatsen och vifta med skevrodren. En häftig känsla att sitta där! Fast det kändes ganska trångt, storlek som en större bils förarplats. Instrumenteringen var dock något mer avancerad. Tjusiga bildskärmar istället för analoga instrument. Hmm, nej, jag hittade faktiskt två gamla bekantingar, ett horisontgyro och en höjdmätare placerade på en lite undangömd plats. Skulle väl tro att en variometer och en fartmätare också fanns någonstans.
Backup om datorn skulle paja, skyllde läraren på...

Sedan fattade jag kontrollerna på min Audi och gjorde en lågsniffande tur över åsen igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback