Vikten av vikt

Vilken tur! Luftfartsstyrelsen har gjort så jag slipper fråga eventuella tjejer/kvinnor om deras vikt inför flygning. Om de inte vill berätta det frivilligt ska jag räkna med 86 kg! Och män väger 103 kg om inte annat anges.
Det var nytt för mig. För att kunna beräkna hur mycket soppa och last man kan ha i planet behöver man alltså veta passagerarnas vikt, så man inte överlastar planet och får s k oönskad markkontakt som det så fint heter. Och i värsta fall får man räkna med standardvikt enligt ovan alltså.

Som ni förstår har jag inte kunnat hålla mig, utan börjat läsa om Luftfartssystemet, kapitel gods och last.
Löst gods får transporteras i kabinen framför eller bredvid passagerare (inga elefanter i planet heller alltså), medan lämpligt surrat gods på max 80 kg får finnas bakom passagerare.

Bara så ni vet.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker det är kul att man kan fråga tjejer om deras vikt och att dom måste svara =)

2006-12-29 @ 23:47:22
Postat av: Anonym

Hej!
Jag vill inte verka vara en "messerschmidt" här men vikterna gäller bara om inte BCL-D 1.6 punkt 3.1.2 gäller. Citat----
3.1.2 Om det kan antas eller är uppenbart att det föreligger väsentliga avvikelser från den standardmassa som anges i denna BCL eller från andra godkända värden för standardmassa, skall verkliga värden användas vid beräkning av luftfartygets massa och tyngdpunktsläge.
--- Slut citat.
Så om det är uppenbart att tjejen inte väger 86 kg måste du fråga i alla fall.
Dessutom är det 104 kg för män.
Det roliga är att piloter alltid antas väga 85 kg (om det inte uppenbart är felaktigt).

2007-01-05 @ 09:33:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback