Inställt igen

Tjaha. Så blev det alltså
ESTA 171020Z VRB03KT 6000 SHRA BKN012 11/10 Q1005=
inställt. Eller som det stod på VFR-forecast: IMC över i stort sett hela landet. För de oinsatta så betyder IMC Instrument Meteorological Conditions, d v s så dåligt skitväder så man inte får flyga om man inte har behörighet att bara lita på sina instrument.

Vi vanliga dödliga måste ha VMC, Visual dito, d v s kunna se vart vi flyger. För att göra det ska horisontalsikten vara minst 3 km om man befinner sig på max 3000 ft höjd över havet och man måste hålla sig under molnen.

I METARen ovan står det i klartext att rapporten gäller för Ängelholm (ESTA) den 17 kl 10.20 UTC, dvs 11.20 svensk tid, vindriktning varierar, farten 3 knop. Horisontalsikt 6000 m, regnskurar, brutet molntäcke med molnbas på 1200 fot, temp 11 grader, daggpunkt 10 grader och lufttryck vid havsytan 1005 hPa (lågtryck).

Det betyder att vi fått flyga på max 1200 fot eller 400 m, och att träna sväng i stigning då... förra gången var vi uppe på 3000 fot, och jag insåg hur viktigt det var att ha koll på horisonten för att slippa titta på instrumenten hela tiden. Visst. Jag siktar på nästa fredag.

Känner av en begynnande förkylning, så jag var nere på abeteket och köpte de mest vedervärdiga Echinacea-droppar jag kunde hitta. Mycket bra medel att hålla förkylningar stången, men smakar som sagt skit. Har provat vitlökskapslar tidigare, men blev betraktad som spetälsk av omgivningen...

Jag satt en stund och förkovrade mig i motorns handhavande idag. Förvärmning får inte användas i onödan på marken, utan bara vid funktionstest och vid torr snö. Annars bara i luften för att förebygga isbildning i förgasaren. Förvärmning innebär att luften får passera bredvid luftfiltret, så att partiklar och annat damm kan komma in och skada motorn.
När planet startas gäller att förvärmningen ska vara frånslagen, rätt tank inställd, bränsleblandningen rik, reservbränslepumpen till, gasreglaget 1-2 cm från tomgång, om kall motor ska man snapsa in bränsle (istället för choke), sedan är det dags att slå till magneterna (starta).
Efter start ska oljetryck och bränsletryck kollas, och då motorn blivit varm ska magneterna kollas.
Vid taxning ska man... och vid start... och vid stigning.... När man flyger planflykt ska man... och vid landning ska...

Mycket att komma ihåg, men antagligen kommer man väl kunna det vare sig man vill eller inte efter X antal flyglektioner...
Vad säger ni hjältar som redan tagit ert PPL?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback