Landat igen

Så, nu har jag landat mentalt också.
Ursäkta mitt glädjefnatt innan idag, men jag var helt inställd på inställt idag; mulet när jag vaknade och alla rapporter talade om mer eller mindre regn; speciellt SMHIs var pessimistisk - regn hela dagen.
Men det blev bra till slut; CAVOK väder till och med. Molnbas på ca 3000 fot (jag trodde att det inte fick vara så många moln överhuvudtaget för att kvalificera till CAVOK, men där hade jag fel!).

Dagens övning gick ut på stigning, glidflykt, motorplané och övergångar från dessa till planflykt.
Första saken jag fick lära mig var att propellern blåser på sidorodret så att planet vill svänga, men att detta kompenseras för i flygplanskonstruktionen. Det gäller dock bara för marschfart, ca 100 kt, så i andra farter kommer anblåsningen vara annorlunda och planet vill svänga då istället.
T ex vid stigning då farten ska vara 75 kt, måste man parera med högerroder för att kursen ska bibehållas.
Det fick jag träna på medan jag siktade på Kullens fyr och ökade och minskade varvtalet om vartannat.

Från planflykt till stigning börjar man med att rika motorn och sedan ge gas, innan man ger höjdroder. När farten stabiliserats trimmar man. När man nått rätt höjd återställer man höjdrodret och låter farten gå upp till marschfart innan man drar ner på varvet.

Från planflykt till glidflykt eller motorplané börjar man med att sätta på förgasarvärmen om man kör på under 2000 rpm för att förhindra isbildning. Sedan minskar man farten; till tomgång för glidflygning och till ca 2000 rpm för motorplané. Farten blir oförändrad vid plané men sjunker vid glidflygning, vilket innebär att man måste trimma om vid glidflykt men inte vid plané. När man nått rätt höjd drar man på gas efter att ha stängt av värmen och då farten är 100 kt rätar man upp planet.

Det fick jag träna på ett antal gånger innan det var dags att vända hemåt igen. Läraren glömde att visa rak stall, men det får väl bli senare.

En annan nyhet var att jag fick sköta nästan all kommunikation med tornet (läraren sufflerade försiktigt), och det gjorde jag tydligen bra. Träningen med CD-skivan hade alltså gett resultat.

I och med att jag inte trodde det skulle bli flygning idag så hade jag inte läst på så bra i förväg, och än mindre tränat torrsim. Och det märktes; jag satt med andan i halsen hela tiden och hade svårt att koppla av. Bättring på den punkten alltså!
Nästa flygpass ska handla om svängar i planflykt (repetition) och sväng under stigning. Kanske redan på fredag, om vädret vill!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback