Lasergyro och EBK

Kvällens föreläsning var som vanligt; det mest intressanta var det mest onödiga: Att moderna trafik- och militära flygplan istället för mekaniska gyro har lasergyro (måste kolla upp hur de funkar), som är helt underhållsfria. Och hur en efterbrännkammare fungerar. Perfekt att veta när det är dags för PPL-prov...

Nåja, något matnyttigt fick vi också serverat, t ex att vi ska ha ett träningsprov i luftfartyg generellt och flygplanets aerodynamik nästa onsdag och det är sista gången i de två ämnena. Utöver detta blir det tre gånger flygradiotelefoni, med slutprovet på luciadagen. Sedan ser det ut att bli jullov till den 10 januari.

Vad gick vi igenom för något som kan komma på provet då? Tja, fartmätaren, kursgyro, horisontgyro, svängindikator, varvtalsmätare, de olika termometrarna (olja, avgas, ingas, cylinder, ytterluft) och tryckmätarna (olja, bränsle, ingas, vacuum) och mätare för spänning, ström och bränslenivå. Och naturligtvis klocka och stallvarnare.
Nytt rekord - tog bara två timmar inklusive en lång kafferast!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback