Runt i Skåne

Dags för flygning igen. Ja, i fantasin då. Med andra ord flygradiotelefoni.

I dag var uppdraget att flyga från Ljungbyhed, via Eslöv för en studs-och-gå till Kristianstad. Tydligen mycket likt det praktiska raditelefoniprovet.
En träning på olika typer av flygfältssnack; Ljungbyhed hade bemannat kontrolltorn (sk C-luft där inget får göras utan tillstånd från flygledare), Eslöv helt obemannat flygfält och Kristianstad hade AFIS, d v s en person som du ska underrätta om allt du företar dig, men du behöver inga tillstånd.
Språket skulle vara engelska på minst en av flygplatserna och svenska på minst en. Dessutom skulle någon eller några råka ut för missöde under turen för att träna nöd- och ilmeddelanden.

Det börjar kännas ganska bra under övningarna; jag har hyfsad koll på vad som ska sägas och när. Inte 100 ännu, men det närmar sig! Nu ska jag vara ärlig och säga att jag var inte med på hela turen, efter Eslöv var jag tvungen att åka hem och avlösa barnvakten, så AFIS-biten får vi träna senare.

Vi fick också ett diagnostiskt prov att göra till nästa gång. Några enkla och några svåra frågor. Exempelvis "Vilken ordhastighet rekommenderas vid sändning av meddelande?", "Hur gör du när du mottar meddelandet 'När redo, sjunk till 3000 ft' ?", "Hur kvitterar du de optiska signaler du får från TWR under mörker?",  "Översätt 'kan ej följa färdtillståndet' till engelska." och "Översätt 'Squawk charlie!' ".
Vadå charlie? Jag trodde det var en sifferkod man satte! Fattar inte!
Jag funderar på saken till nästa gång.

Kommentarer
Postat av: Stefan

En liten ledtråd till squawk charlie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Transponder_%28aviation%29#Mode_A_and_Mode_C
På många transpondrar står det i praktiken "ALT" för
det höjdrapporterande läget C för att krångla till det lite.

2006-11-27 @ 10:38:58
Postat av: Gerth

OK. När jag ställer in ALT på transpondern så bifogas alltså höjden med retursignalen till radarn, och på andra transpondrar kan detta läge markeras med ett C. Jag fattar.
Tack för hjälpen Stefan!

2006-11-27 @ 21:05:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback