Snacka går ju...

Kvällens teori avklarad; radiotelefoni på AFIS-flygplats.

Jaha, och vad innebär då det? Jo, en flygplats som inte har riktigt kontrolltorn men inte heller är obemannad. Man måste hela tiden tala om vad man tänker göra för "flygledaren", som ska ha kännedom om all trafik och kunna ge råd hur man ska flyga. I slutändan bestämmer du själv, d v s du har initiativet. På en kontrollerad flygplats däremot kan man inte göra något på egen hand utan tillstånd (klarering).
Så i och med att man själv måste ha koll på vad som ska sägas är det klurigare med AFIS.

Först gick vi iallafall igenom det diagnostiska testet från förra gången när jag var borta, och det kändes ganska enkelt. Några saker var kluriga, t ex vilka transponderkoder som gäller vid radiobortfall, kapning och nödsituation. Hmmm, tänk att bli kapad i en PA28... Och vad som menas med en CQ-sändning?

Vi låtsades starta från Kristianstad och flög ut ur TIZ (trafikinformationszon som omger en AFIS-flygplats) på svenska, och så flög vi in igen och landade på engelska. Lite småklurigt, men det kändes bättre än förra radiotelefonilektionen. Nästa gång ska vi flyga på obemannade flygplatser tydligen, och någon gång ska eventuellt vår lärare visa upp sin arbetsplats; cockpiten i en SF2000. Varje lektion ställer minst en SF2000 och en 737 upp framför fönstret i teorilokalen på plattan utanför. När 737an drar på med motorerna mot klubbhuset blir det en ofrivillig paus i föreläsningen, kan man säga...

I morgon ska jag se till att det blir några fler nitiske bröder i Halmstad, så då ligger jag lågt med flyget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback