Flygkapning och våglängd

Plejaderna var det bestående minnet från resan hem från dagens (kvällens) teoripass.
Första gången jag såg dem den här säsongen. Det betyder att nu är inte Orion långt borta. Skit. ???
Jo, när jag var liten (eller ung) längtade jag efter vintern, för då kunde man se den vackra stjärnbilden Orion med sitt bälte på himlen. Nu, när jag blivit äldre och mer praktisk (bilkörning och vinter hör inte ihop), så dyker han istället upp som ett omen för en mörk, dyster och jobbig tid, och det enda jag vill är att han ska försvinna. Vilket han gör när våren kommer. Förresten är det bara knappt 8 månader kvar till midsommar nu!

Teoripass var introduktion till flygradiotelefoni, och det kändes bättre än förra lektionen. Kanske beroende på att jag inte uppskattade den något blasé medelålders läraren då (jag inbillar mig att jag hörde ohörbara suckar från honom mellan bilderna). Nu var det istället en ung yrkespilot (från Golden) som verkade vara entusiastisk när han berättade om allt från definitionen på våglängd, till transponderkoden för flygplanskapning och läsbarhetsskalan. Allt kryddat med små anekdoter från real life om t ex kompisen som flög vilse i Skåne (!) och orsakade rabalder på Sturup.

Speciellt uppskattade jag hans uppriktighet inför provet, ungefär som jag själv brukar säga; detta och detta brukar komma på provet så läs på för gratispoäng. Det gällde t ex definitionen av våglängd, vad som menas med simplex, skippdistans, läsbarhetsskalan, meddelandens prioriteringsordning och frekvenser för flygtrafik.

Transpondern i planet används för att ge flygledningen information om position, höjd, hastighet (GS) och track. Skall alltid vara inställd på 7000 i okontrollerad luft.

VHF-radio (våglängd ca 2 m) används i flygplan för att de kräver bara litet utrymme och radiovågorna från dem är inte så störningskänsliga. Däremot har de sämre räckvidd, vilket kompenseras med tätt mellan masterna.

108-117,95 MHz används för navigering, medan 118,0-136,975 MHz används för radio. Kanalseparationen är idag oftast 25 kHz, men kommer att bli 8,33 kHz.

Något som var nytt för mej var att tystnadsplikt gäller för vad som kan höras i flygradion.
Att läsa på till nästa gång; flygplatsens delar på svenska och engelska, samt kolla igenom delar av BCL-T  som t ex vad AFIS är för något för att förstå vad vi ska radioprata om.
Nästa gång, som är på söndag ska vi köra praktiskt, så att läraren leker torn och vi är piloter som startar och landar. Ja, och då menar jag att vi pratar med varandra som om vi flög på riktigt, inte att vi springer omkring i rummet med armarna utfällda och brummar runt läraren... hehe.

Kuriosa; jag pratade med en kursare i pausen. Han hade fått en spaka-själv-upplevelse i 35 års-present (jag fick ju det i 40 års-dito), och hade inte flugit tidigare. Däremot har han flugit flygsimulator på datorn en del, så läraren trodde att han hade flygvana på riktigt! Kanske det kan vara värt att köpa sig en ny simulator (den förra jag hade var av årsmodell 1982 för Sinclair ZX Spectrum...)

Tjaha, ingen bild idag heller. Kanske jag skulle fråga om det var OK att fota de "stora" kärrorna som passerar utanför fönstret på klubben (t ex SAAB 2000 och 737). Kunde bli häftiga kvälls/nattbilder kanske?

Kommentarer
Postat av: Mattias

Tycker jag låter som en ypperlig idé!

2006-10-26 @ 16:15:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback