Första flyglektionen

Så var då första flyglektionen avklarad. Det har varit lite oroligt väder på sistone, med rejäl åska igår. Idag var det dock en fin dag - CAVOK (Ceiling And Visibility OK - i stort sett inga moln och sikt mer än 10 km - på flygarspråk). Instruktionen inför lektionen var att läsa igenom kapitlet om rodrens verkan för att förberedas på vad som skulle komma.

Kontrollfrågorna gick bra, med undantag för sista, där det frågades om att vid planflykt verkar tyngdkraften i loopingplanet, men i vilket plan verkar större delen av tyngdkraften i när planet lutar mer än 45 grader? Jag förutsätter att vi pratar om roll-lutning, och då vill jag att det rätta svaret är girplanet. Boken vill att svaret ska vara rollplanet, men i det planet befinner sig väl alltid tyngdkraften, då vi flyger horisontellt?

Nåväl, framme på klubben fick jag först registrera mig och fick en genomgång av läraren om hur man kollar vädret på datorn. DMI hade en bra sida för att kolla radarbilder på vädret. Därefter visade läraren var informationen om flygplanets status fanns, för att se att den var OK att flyga med (så att service var gjord och det inte fanns några anmärkningar och att försäkringen var betald, t ex).

Efter det gick vi ut och kontrollerade så att planet var OK, bl a så att alla ljus fungerade, roderinfästningar var OK, bensin fanns och att motorn inte läckte. Sedan startades motorn och alla kontroller inne i planet gjordes, spänningen och säkringar m m.
Taxade ut mot bana 019, samtidigt som vi hörde radiokontakten mellan tornet och trafikflygplanet som landat för en stund sedan. Hinner vi ut innan det ska iväg, tänkte jag när jag körde slalom på taxibanan och försökte bli vän med pedalerna. Det kändes fortfarande bakvänt att trampa åt det håll man skulle - tvärtemot en lådbil. I väntläget innan utrullning på startbanan gjordes de sista kontrollerna (nu kommer snart 340:n och kör över oss tänkte jag), sedan bar det iväg. Läraren berättade hur han gjorde men jag kände mej inte helt med på det, jag var nog lite oförberedd.

Efter att vi flugit ut över Farhult på andra sidan Skälderviken började det praktiska. Han visade höjd- och sidotrim och hur man lättast höll sig i planflykt: Genom att ta ut referenser mot horisonten. Därefter visade han roderverkan, både primär, sekundär och följdverkan på alla tre rodren, innan jag fick pröva själv. Det sög riktigt i magen när man körde berg- och dalbana med höjdrodret! Jag fick även prova på att flyga i lågfart, och såg att attityden ändrades. Så var lektionen slut och vi styrde hemåt igen. På finalen tog läraren kommandot igen och berättade hur han genomförde landningen, växelvis tittande på fartmätaren, höjdmätaren och banan. Det kändes stressigt när man inte kände att man hängde med.
Väl nere fick jag taxa till hangaren. Gick bra tills det var dags för de snäva svängarna framför hangaren då jag nitade lite för hårt så kärran stannade.

Efter ifyllning av loggen så var det så tack och adjö, men innan dess fick jag en dagbok där jag skulle skriva vad som hänt och mina upplevelser under lektionen, för att utvärdera och reflektera.
Det kändes som jag oftast var steget efter och lite tafatt - visste inte riktigt hur jag skulle göra. Men det är väl normalt under första flygpasset, antar jag... Jag hade fullt upp med att styra och lyssna, så jag hann inte koppla av och njuta av passet men det var fullt normalt sa läraren förra flygturen.
Vi får se om jag hinner med att ta en lektion nästa söndag igen, sedan är teorin i full gång.
Undrar vad jag drömmer om i natt?

Kommentarer
Postat av: H

Härligt att du tog upp jakten efter PPL :) var inte allt för länge sen jag stod med noll timmar. Jag skrev oxå blogg, från start till PPL and beyond, och det är ett jättebra hjälpmedel att se hur man utvecklas och vad man behöver bli bättre på.

Lycka till, ser fram emot en trevlig blogg.

Postat av: Karin

Kul att fler och fler startar upp flygbloggar, är alltid intressant att läsa om andras intryck och utvecklingar. Själv börjar jag läsa ATPL och FI till våren och ska försöka följa upp det i min blogg. Titta gärna in om du känner för det!
Ha det bra och lycka till med flygutbildningen!
MvH Karin

2006-10-02 @ 15:41:48
URL: http://aztec.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback