Fraseologi

Jaha, igår gjorde jag hemläxan i form av att fylla i dagboken; vad som hände, vad jag kände och vad jag lärde, och det blev ungefär samma sak som jag skrev i mitt förra inlägg. Smidigt.

Sedan dess har pluggandet bestått av att lära sig de korrekta fraserna för flygradiotelefoni, och till att börja med start på VFR-flygning. Förbindelseprov, taxibegäran, redo för start, start och lämning av kontrollområde.
Så jag har skrivit ner fraserna på datorn och sedan laddat spelaren i bilen med övningsCDn och kört den om och om igen. Det börjar sitta så smått.

T ex Taxibegäran:
Ängelholm tornet, Sigurd Erik Kalle Gustav Niklas, Position plattan, begär taxi.
Sigurd Gustav Niklas, taxa till väntplats bana 32, vind 330 grader 12 knop QNHelge 1032
Taxar till väntplats bana 32, QNH 1032 Sigurd Gustav Niklas.
Och lämning av kontrollområde:
Ängelholm tornet, Sigurd Erik Kalle Gustav Niklas, Farhult 1500 fot.
Sigurd Gustav Niklas, klart lämna frekvensen.
Lämnar frekvensen, Sigurd Gustav Niklas.

Jag är redo att ta miken nästa start!

Då ska det bli stigning, glidflykt och rak stall. Men innan dess; teoristart i morgon kväll!


Kommentarer
Postat av: Mattias

Ser alldeles utmärkt ut! Låter säkert lika bra också. ;-)

Skoj att du uppdaterar din blogg så ofta, då finns det anledning att besöka den oftare!

2006-10-17 @ 23:42:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback