Överraskningarnas kväll

Så var det dags att visa vilka kunskaper som fastnat i träningen med radiotelefoniskivan; den har snurrat oavbrutet i bilen de senaste veckorna.
Ikväll fick vi varsitt flygplan (registreringsnummer) att flyga (i fantasin) från Ängelholm till Ljungbyhed, så tio fiktiva kärror skulle flygas med alla nödvändiga fraser från klubbhus till klubbhus, och läraren satt som flygledare i båda kontrolltornen.

Innan övningen fick vi lite kort information vad som skulle sägas och motläsas, sedan drog vi igång. Tvekande begärde vi en efter en taxi, ställde upp och fick starttillstånd ut genom olika kontrollpunkter och höjder. Sedan samma visa när det var dags för landning; först "lyssna" på ATIS och sedan begära klarering via olika kontrollpunkter till landning. (För ev oinvigda är ATIS en automatisk radioutsändning från flygplats som berättar om väder, vind, lufttryck, sikt, bana i användning bl a)

Och jag som trodde jag kunde det hela i och med att jag trummat in de rätta fraserna. Nänä, läraren körde olika varianter med alla oss; några fick flyga rakt ut i okontrollerat luftrum, medan andra fick en frekvens med sig, några fick klart för inflygning direkt vid inpassage i kontrollområdet CTR, andra fick flyga till väntläge, någon fick QNH (lufttrycket) angivet igen trots att ATIS-rapporten lyssnats av.
Vadan alla dessa varianter? Jo, det finns tydligen inget helt rätt, utan flygledarna gör lite som de tycker. Så därför skulle han härda oss genom att köra olika stilar. Ääähh.

Nåväl, efter två timmar hade alla 10 tagit sig i mål, en del ganska långsamt i fraserna, andra väldigt långsamt. Tydligen normalt för första lektionen.

Avslutningsvis fick vi varsitt diagnosiskt test att göra hemma. Jag sneglade lite på det i förväg och blev lite småblek om nosen; jag trodde jag var hyfsat påläst, men vad heter medvindslinjen på engelska? Och vilka kriterier måste vara uppfyllda för flygning i CTR? Och vad betyder en etta på läsbarhetsskalan på engelska??? Jag behöver läsa på!!!

Nästa söndag måste jag hoppa över teorin, är inbokad på annat, så det som ska göras då (stigning in i TMA på engelska, bl a) får jag försöka läsa in själv. Innan dess är det teori på onsdag, då blir det luftfartyg generellt igen; motorn, is och vinterflygning.

Förresten; de nästan utlovade kvällsbilderna låter vänta på sig. Jag hittade några snygga motiv, men när jag sedan vittjade kameran överraskades jag av världens oskärpa. Den primitiva digitalkameran hade varit inställd på närbild! Irriterande, men så har man väl lärt sig det. Motivet? En taxande 737 i strålkastarskenet i skymningen. Jag kan ju lägga ut bilden som avskräckande exempel... se och lär att kolla inställningarna Innan du trycker på avtryckaren.

B737

Kommentarer
Postat av: Karin

Du kan ju öva dina färdigheter genom att lyssna på live ATC på denna sida:
http://www.liveatc.net/feedindex.php

En liten risk finns dock att man känner sig..."otillräcklig" till en början! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback