Påskägg

Jag är skyldig er en rapport från gårdagens flygning, gott folk. Här kommer den:
Förutsättningarna: Antingen träning på start och land i sidvind, eller DK-navigering tor Halmstad. Eftersom det varit mycket harvande i trafikvarvet på sistone kändes det senare alternativet roligast. Blåsten å andra sidan gjorde det första alternativet troligt, speciellt som jag uppskattade vinden som frisk med drygt 30 graders sidvind. METARen sa 
ESTA 061050 28015KT CAVOK 07M04 Q1016
vilket skulle ge 40 grader sidvid på bana 32.

Eftersom jag VILLE navigera så gjorde jag förberedelser på morgonen för det; kopierade upp området, ritade rutten och tog ut kurser och avstånd, så att allt skulle vara så klart som möjligt när det gällde.
Min önskan slog in, läraren tyckte vinden var lite för tuff för sidvindsövningar. Gott!
Lite småstruligt att ge sig ut att flyga på långfredagen när alla torn stänger, inte ens ESTA öppet efter 14. Vi hann knappt upp till KARUP innan de stängde. På lärarens order önskade jag tjejen i luren glad påsk innan vi sa upp kontakten.

Rutten förresten?
ESTA-KARUP-Hemmet-LAXVIK-ESMT-LAXVIK-Knäred-VASTERSJON-ESTA.
Räknade ut wca, GS, MT, CT och tid. Total flygtid 45 minuter. Väl uppe i luften upptäckte vi ett misstag jag gjort: Jag hade räknat med markvinden, när vi precis fått lära oss att kolla vinden på 2000 fot istället, eftersom vinden vrider ca 30 grader moturs nära marken pga friktionen. Attans.

En annan sak vi gått igenom var mekanisk turbulens, och det var precis det vi gick igenom över Hallandsås. Guppigt och hoppigt på 1500 fot QNH över åsen. Väl i Karup tog vi en liten avstickare över vårt hus, några branta svängar fick nästan frugan att få skrämselhicka... Hon blev lugnad när jag berättade att det var läraren som höll i spaken just då, för att jag skulle ha händerna fria att fota.

Fortsatte upp över bukten mot Halmstad på 1500 fot; gick in på plats och in i varvet. En annan kärra låg och studsade så vi fick samsas. Tornet som sagt stängt, så den enda som fanns att prata med var just personen i kärran. Ovant.
Nästa erfarenhet jag gjorde: Jag hade ingen aning om hur nejden såg ut uppifrån och hade inte lagt upp varvet hemma vid datorn, så läraren fick köra ganska mycket hands-on. Kolla upp flygplatsen i förväg är tipset. Gärna på Gula Sidornas kartavdelning t ex. Google Earth har kass upplösning över Halmstad.

Efter studsen satte vi kurs mot Knäred på 4000 fot. Sa adjö till Halmstadspöket och hälsade istället på Sweden control i G-luften. Hade svårt att orientera mig över skogarna, mycket beroende på att utgångsläget efter starten inte var det planerade. Hittade fram till slut, och p g a den återigen lite skumpiga turbulensen (konvektiv denna gång) steg vi till 6000 fot on top.

Väl över Västersjön var det dags att önska Sweden control glad påsk och återigen prata rakt ut i luften till Ängelholms radio, innan det var dags att börja planén in. Förvärmning till och gasavdrag till 2000 rpm. Erfarenhet: Om du ser till att ha målet liggande still mitt i vindrutan kommer du att sjunka lagom mycket tills du är framme.
Efter en skakig sidvindslandning, då allt inlärt (motskevning och sidoroder) var som bortblåst(!) var vi nere igen och taxade utan tornackompanjemang till klubben och passet var till ända.

Några bilder från passet:
image18
Follow that plane!
image19
Planering på gång!
image20
This is your captain speaking; Båstad on your left side.
image21
Propellerinterferens över Laholmsslätten
image23
My home "town"...
image24
På plané mot ESTAs trafikvarv.

Nu blir det inte flyga av förrän tidigast onsdag. GustavNiklas är på service igen... Teorin har påsklov, så jag får klara mej på egen hand tills dess. Det får bli lite torrflygning i det mentala, och så se till att plugga MET. Jag har inte fått besked ännu om mina kunskaper inom aerodynamik och luftfartyg är tillräckligt dokumenterade för att få bli ivägsläppt på luftisprov; det test som vi gjorde på 48 resp 200 frågor med 94% rätt var kanske inte tillräckligt. Annars ligger kvalgränsen på 75%... Läraren håller på att kolla om jag får komma iväg.

Runt hörnet väntar även andra och sista delen av Människan i luften, ett sextimmars teoripass på lördag. Får se om jag måste dit, annars känns det som att jag skulle kunna fixa det på egen hand...

Glad påsk!

Kommentarer
Postat av: anders

Härligt inlägg! Såg ut som en fenomenal flygning.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback