Reflektion:

När jag tänker tillbaka på fredagens flygpass inser jag hur mycket jag har kvar att lära mig.

En liten utvikning:
Ju äldre man blir och ju mer man får veta, desto mer förstår man hur lite man vet. När man är liten är man duktig på det mesta, kan t ex "allt" om matematik, d v s räkna till en gogool ungefär. Sen blir man 20 och inser att man inte kommer att bli astronaut eller brandman och får ont i huvudet av att lösa en andragradsekvation. Vid 30 har man satt barn till världen och förundrats över livets skapelse. Upptäckt att man inte längre kan laga sin egen bil. När man fyllt 40 inser man att man snart är halvvägs och det börjar bli bråttom och angeläget, samtidigt som man ger upp försöken att förstå livets mening och bara kör på...

Flygning då? Jo, jag har börjat sätta ihop en liten kom-ihåg-lista, för att lättare komma ihåg vad jag ska tänka på vid torrflygning. Det gäller att veta vad man inte kan ännu. Det är de små detaljerna som gör det. T ex var man ska spana efter fält vid nödlandning, eller att hela tiden sträva efter att ha blandningsreglaget klockan 2 jämfört med gasen. Och hur blicken ska vandra på finalen.
Hittills är listan 1,5 A4 lång...


Nästa flygpass är preliminärbokat till fredag eftermiddag. Än så länge ser väderleksprognoserna lysande ut; 16 grader varmt och en lätt sydostlig bris i solsken. Vi får väl se när det närmar sig. I så fall blir det bedömningslandning igen.


Har börjat läsa in mig på meteorologi och människan i luften. Känns ganska bra; det mesta är fysik i båda fallen, så det borde passa mig som handen i handsken. Jag inser nu att teorin kommer jag nog att kunna fixa bra (jag har en "ovana" att tro att jag kan mindre än jag egentligen vet, vilket brukar resultera i hög överinlärning.) Däremot kommer de praktiska momenten att kräva mycket jobb. Fast det är nog mycket mentala spöken som härjar som jag skrivit om tidigare, typ bristande simultanförmåga. Läste idag om de krav som ställs vid uppflygning:

  • Koordinationsförmåga
  • Reaktionsförmåga
  • Initiativförmåga
  • Simultankapacitet
  • Stabilitet
  • Rumsföreställning
  • Noggrannhet
  • Minne
  • Pålitlighet
  • Mogenhet
  • Omdöme
  • Airmanship

En hel del att jobba på...


Kommentarer
Postat av: PC

Mycket bra skrivet...som vanligt!

Flygpass i morgon, kanske kanske kanske slipper jag läraren snart :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback