Same same but different

Jodå; det blev flyga av idag.
AUTO 30014KT 9999 NSC Q1023
Hyfsat stark vind, men passade bana 32 utmärkt.
Jag fick lida en stund i väntans tider, eftersom läraren hade en ny elev precis innan mitt pass. Enligt min beräkning skulle vi flyga 16.30, men 17.10 blev vår verkliga OBT. På plats i kabinen frågade jag vad som skulle avhandlas idag. Kontrollandning blev svaret. Först några DK-studsar, därefter några EK-studsar i varvet och slutligen en ut/ inflygning via Farhult.

Allt var lugnt och ödsligt på ESTA eftersom tornet var stängt sedan en timme, så det blev att prata rakt ut i luften och säga "radio" istället för "tornet". Nu kom läraren på att det var lite väl ödsligt. Efter kl 17 är det förbjudet att studsa på ESTA! Så på väntplatsen blev det ändrade planer: Vi får ta oss till ESTL (Ljungbyhed) och studsa där istället. Och strunta i EK-biten. Jaha.

Efter en snygg uppstigning med kulan på rätta stället tog vi oss ut till Västersjön och sa adjö till tystnaden i Ängelholm, och satte kurs mot Vedby, som är en av kontrollpunkterna till ESTL. Väl inne på Ljungbyheds radio hördes en hel del trafik - tydligen både ankommande och avgående. Vi gick in i varvet på plats som nummer två och läraren "pratade" ner mej lätt. Mycket snack rakt ut i luften samtidigt som man hade koll på den andra kärran. Studsen gick väl hyfsat, lite "slirigt" men helt ok. Sedan körde jag fyra studsar till; varken fula eller snygga, typiska "sådär". Just nu är det steget mellan utflytning och sättning som är det jag försöker få till.
Trots avsaknad av PAPI (som man är bortskämd med) så kändes finalen bra, trots lite variation i glidbana från gång till annan så blir det bra i slutändan. Skönt, man har fått en helt annan säkerhet under inflygningen. Inte alls så stirrigt som tidigare.

Därefter var det dags att styra tillbaka till ESTA igen. Flög ut över Kvidinge, tog syfte på Kullen och gick in över Varalöv. När vi närmade oss visade det sig att en annan kärra låg på inflygning fast på låg höjd (vi var på 1500 ft), så han fick landa medan jag tog oss in i varvet för landning. Blev sådär, en svängande ballong - läraren förklarade varför: Jag tittade mycket riktigt på banan mitt framför planet, istället för att titta på horisonten. Typisk. Allt annat bra, och så missar man det mest grundläggande...

Direkt efter oss stod en Cessna på tur att få landa, så vi makade oss snabbt ur väg och in till plattan och klubben för debriefing. Trots småmissarna vid landning (även dålig koll på farten ibland) så kändes det som ett lyft. Läraren säger ytterligt diplomatiskt "Nu samlar du erfarenheter." Dvs nu har du gjort många misstag som du kan lära dig mycket av...

Nåja, nu har jag iallafall bekantat mig med min "andraflygplats", om det skulle strula med ESTA. En himla härlig flygtur! Har väl sällan varit med om klarare väder, och trots vinden var det en smooth ride! Vinden rakt i banorna, lättlandat!

Nästa pass på torsdag, förhoppningsvis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback