Upp och ner och upp II

Andra dagen på raken med flygning. Härligt! Idag var det bedömningslandning EK (om allt gick bra).

Bara lätta vindar idag, så sidvinden var inte så besvärlig ändå (se förra inlägget). Det blev bana 32 som vanligt vid bedömning (det har varit den alla tre gångerna). Till skillnad från gårdagen var ingen utflykt inplanerad.
Först en teoretisk repetition av mig, därefter tankade vi fullt och gjorde run-up på plattan framför Scandinavians 737som omväxling.

För säkerhets skull tog läraren första varvet för att få in mig i känslan, och sedan blev det min tur. Huvva vilken ful landning. Och nästa samma sak. Mycket påminnelser från läraren och ballong och studs och noshjul och gud vet alla fel som gjordes. Läraren blev sur skulle precis visa en landning när vi blev förvisade till väntläge av Kullaflyg. Efter en stund var det fritt fram igen och läraren gick in på plats och visade hur en snygg landning skulle vara.
Han klagade på att jag inte jobbade med höjdrodret utan satt och väntade på att vi skulle ta mark, med noshjulslandning som resultat. Jag protesterade och sa att jag inväntade fartminskningen för att undvika ballong, men jag gjorde tydligen fel ändå. Dessutom hade jag fel nosläge i sidled.
Och som lök på laxen var jag för statisk i inflygningen. Hängde upp mig på "standardvärdena" i höjder som inte fungerade idag  p g a väder och vind. Antingen för mycket plus eller för kort så jag knappt kom över tröskeln.

Så fick jag en ny chans; det gick lite bättre, knappt märkbart. Jag var hursomhelst nerkörd i skorna, självförtroendet på lågvattenmärket, speciellt som han efter studsen med barsk stämma kommenderade full stopp härnäst.
Fortfarande ingen förbättring. Döm om min förvåning när han på taxibanan sa att han skulle hoppa av och jag skulle köra tre bedömningar själv! Vågar du det efter dagens resultat, frågade jag. Visst, vill du inte? Klart!

Han frågade hur jag kände mig och jag sa som det var med självförtroendet, så han ändrade sig och bad mig ta vanliga motorlandningar istället, för att avsluta i positiv känsla. Ok.
Kändes sådär, ganska slak och varm i hjärnan efter psykisk och fysisk bastu, så jag stängde av motorn och sträckte på benen en stund för att koppla av. Funderade och kom på att jag ville köra bedömningslandningar istället, eftersom jag var inkörd på det och ville ha dem avklarade. Ok från läraren och så hoppade jag in.

Strax iväg igen, denna gång i hasorna på Kullaflygs 2000. Upp på 1200 fot, gjorde förberedelser, anropade tornet och drog av gasen. Drog ut medvinden en bit och hade koll på farten. Tog klaff 2 på finalen, skippade trean, glömde förvärmningen och flöt ut lite högre och fick till en helt otrolig landning! Satt som en smäck! Wow!!!

Glada tillrop i sittbrunnen (funderade ett ögonblick på om läraren kunde höra mig, men kom på att jag bjöd på det i så fall...), drog på och gjorde en vända till med en helt ok landning och sedan en full stopp som blev en utdragen ballong, men jag jobbade med den iallafall! Läraren ropade en ohörbar harang samtidigt som tornet gav taxningsinstruktioner, men med tanke på lärarens min när jag återvände var det troligen en gratulation.

Härlig känsla, speciellt efter en sådan nedtryckande inledning på passet. Det kändes som att resa sig efter räkning och sedan sätta en knock (tror jag). Har gått i ett lyckorus sedan dess, och småflinat sådär fånigt...
Vilken skillnad en landning kan göra!

Nu är det Navigation och färdplanering som gäller; prov på söndag (har redan klarat av det, men behöver bli bättre så jag gör ett till). Ska läsa på mer om frekvenser, ADF, VOR, NDB och DMI hade jag tänkt.
Bis dann!

Kommentarer
Postat av: Feffe

Fascinerande (stavade jag det rätt?) hur mycket skillnad ens mentala inställning kan göra, inte bara i flygning utan mycket annat också...

Postat av: Johan

Tänk på att hålla korrekta farter är det viktigaste! Kommer du in för fort så hinner du inte få ned farten och så får du din ballong... Och går det för långsamt är risken att man faller igenom.

2007-04-28 @ 14:43:51
URL: http://www.f15fk.se
Postat av: Gerth

Tack för tipset Johan! Ska tänka på det nästa gång. Fler bra tips emottages tacksamt.

2007-04-28 @ 19:09:02
Postat av: anders

Kan inte nog hålla med Johan om det där! Märkte det tydligt på fjällnaven igår när vi kom indundrandes i fullastad Cessna. Hastigheten är a och o! Jag använde upp hela min årskvotering av ballonger förresten. Vart kan man köpa nya? Hur går det med teorin? Jag skriver förhoppningsvis min sista vända på torsdag. Peppar peppar.

2007-04-28 @ 19:42:02
URL: http://tupplur.blogg.se
Postat av: anders

Är nog lite trött. Menar självfallet att jag håller med Johan i allt han säger.

2007-04-28 @ 20:16:55
URL: http://tupplur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback