Frågesport?

Som om det inte vore nog med dagens flygning (se nedan) gick jag och de äldre sönerna en liten tipspromenad idag, anordnad av den lokala hembygdsföreningen. Resultatet? Mellanpojken, 8 år, kom trea med ett fel!!! (Jag slog honom dock...)
Nyfiken på frågorna? Här är de 11 jag kom ihåg!

1   I vilken klubb är Svennis tränare?

Manchester United/Manchester City/Liverpool 


2   Till vilken hamn åkte ostindiefararna?

Hong Kong/Shanghai/Kanton

 

3   Från vilket djur kommer gråverk?

Ekorre/Kanin/Mullvad

 

4   Vad var romanfiguren Gösta Berlings yrke?

Läkare/Präst/Brukspatron

 

5   Utanför vilken skånsk stad ligger Sveriges lägsta punkt?

Ystad/Malmö/Kristianstad

 

6   Var slöts freden 1658?

Brömsebro/Knäred/Roskilde

 

7   Vilket landskap har styvmorsviol som landskapsblomma?

Småland/Härjedalen/Ångermanland

 

8   I vilket land är premiärminister och president tvilllingbröder?

Turkiet/Litauen/Polen

 

9   Vilken kanal använder till största delen Kolbäcksån?

Göta kanal/Strömsholms kanal/Kinda kanal

 

10  Vad kallas röstläget mellan bas och tenor?

Mezzosopran/Baryton/Kontrabas

 

11  Vilken metall ingår i amalgam?
Tenn/Kvicksilver/Zink


Kommentarer
Postat av: Thomas

Har hembygdsföreningen låtit Luftfartsstyrelsen formulera frågorna?
:-)
Mig veterligen ingår vanligen såväl tenn, kvicksilver som zink i amalgam. (Utöver silver och koppar.)

2007-08-15 @ 02:35:29
Postat av: anders

Jag som är uppvuxen längs Kolbäcksån känner att det vore nästan fusk att svara.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback