Mycket i G nu...

Nu närmar det sig, långnav 1 på lördag. Med brasklapp för oförutsedda...
De två senaste dagarna har jag ägnat åt driftfärdplanen; ritat kurser ursäkta färdlinjer (kurs är dit nosen pekar, vilket inte behöver vara samma sak som det håll flygplanet flyger - färdlinje. Vindavdrift kallas fenomenet) och mätt upp distanser.

Excel har fått göra jobbet med att räkna ut deviation och tider för alla sträckor i nollvind (vinden fixar jag på lördag) och själv har jag skrivit upp koordinaterna för alla brytpunkter inför ATS-färdplanen som blir morgondagens uppgift.
Så har jag skrivit ut flygfoton från Eniro över alla flygplatser jag ska besöka och ritat in baslinjer. Bra att ha med sig i planet.
Har även kollat upp luftrummet på vägen, och har kommit till insikt att det blir G-luft hela vägen. Både tornet i Halmstad och i Jönköping är stängda när jag passerar; det blir inte förrän det är dags att landa hemma som man behöver klarering.
Det betyder att det blir till att ringa in PPR även till Jönköping förutom Borås. Det tar jag också hand om i morgon. Samma med att spana in siktmärken och uppfångare på vägen.

Som det kanske märks tar planeringen mycket mer tid än själva flygningen. Bra på sätt och vis, då drar man ut mer på flygturen. Jagmenar, nu när jag sitter och planerar befinner jag mig redan mentalt i luften - och det är ju gratis!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback