Tack för att vikarier finns

Trots att läraren är på semester denna vecka, så förflöt dagens pass helt enligt planerna. Vikarien infann sig on time, så det blev instrumentflygning med sväng till kurs i stigning och plané.

Det har ju som bekant varit lite si och så med vädret på sistone, men idag bidde det nästan bra:
ESTA 011350Z 26012KT 9999 FEW036 19/12 Q1014=
Har t o m för mig att det var CAVOK vid tid för passet. Hyfsad sidvind på bana 32 iallafall!

Vi förspillde ingen tid utan när läraren fått klart för sig vad jag kunde och exakt vad passet skulle innehålla satte vi oss i planet och drog iväg.

Idag fick det bli lite engelsksnack tänkte jag. Visst. Pratade nog lite för bra, för när jag begärde taxi fick jag en riktig radäng på värsta flygengelskan att motläsa... för ev oinsatta är det så att ju bättre man pratar själv, desto mer erfaren tror flygledaren man är och drar på ordentligt. Stakar man sig och låter osäker så talar flygledaren (oftast) hänsynsfullt låångsaamt och tyydliigt.

Själva passet som sådant var väl inte mycket att orda om, bara fortsättning på tidigare instrument men flera saker samtidigt. Läraren (från TFHS) ville träna lite roderkoordination och timing, så det var stigning och sväng till kurs, plané och sväng till kurs följt av motsatt sväng till kurs och övergång mellan planflykt och stig och sväng. Idag hade jag inte samma strul med att planet ville svänga höger hela tiden; hade väl bättre koll på horisontgyrot denna gång.

Så fick jag även prova på stall under instrument, i stort sett menlöst efter tidigare stall- och vikningsövningar. Bara att placera horisontgyrots prick mitt i tavlan, invänta 70 knop och sedan återta höjdförlusten.

På hemvägen fick jag prova på att bli "vektoriserad", dvs flygledaren gav kursinstruktioner fram tills dess jag var förankrad på ILS-en och fortsatte inflygningen på den. Efter en stund fick jag ta av de tjusiga instrumentglasögonen och såg tröskeln till bana 14 rakt framför mig. Häpp!
Nu var det bara en förevisning, och vi låg alltså på medvind, och som lök på laxen pockade en Golden på landning, så vi avbröt och gick ur varvet, bara för att direkt bli skickade till väntläge syd.

När Golden låg på kort final blev vi framsläppta i varvet igen, gick in något högt på basen annars bra.
På lärarens inrådan fick jag prova en annan sidlandningsteknik, samma som de "stora" gossarna använder.
Istället för att köra med uppehållning fram till tröskeln och där ge sidoroder och skevroder för att få rak inflygning, så gör de detta mycket tidigare. Fördelen med detta sätt är att man hinner känna in planet innan tröskeln och har mer tid på sig, istället för att så mycket ska ske samtidigt.
Som sagt, jag provade men det blev väl sådär. Kom på mig att jag glömde se bansiffrorna så länge som möjligt, och hade dessutom lite väl låg fart på slutet. (Kanske hade jag gårdagens FS-pass i minnet, då jag krachade vid landningen beroende på att jag glömde dra av gasen till tomgång...)

Sättningen blev hård men vi överlevde och gick ut för att tanka innan vi återvände till klubben.

Feedback för passet: Jag tittade för mycket på annat och för lite på horisontgyrot. För att hålla rak kurs räcker det att se till att horisontgyrot ligger rätt och att kulan inte sticker iväg. Jag glodde mycket på kursgyrot och försökte hålla kursen med det, med sämre resultat.
Lite lurigt när läraren gav instruktioner, då var man gärna iväg med ögonen direkt. Hans tips var att lyssna på instruktionen med blicken på horisontgyrot, fundera kort på vad det hela skulle innebära och sedan ett kort ögonkast på instrumentet för att kolla befintlig status innan ändring, räkna ut vad det innebar i rörelse, utföra rörelsen med blicken på horisontgyrot och bara korta ögonkast på instrumentet när det närmade sig slutet på rörelsen. Allt skulle utföras lugnt och balanserat, med små utslag.
Detta var alltså tredje instrumentlektionen. Har två eller tre kvar. Känns mycket med 5-6 lektioner för något man förhoppningsvis inte ska behöva använda (men visst, safety first...)
Hur har alla ni andra det? Hur många lektioner har ni haft i instrument?

Så har jag funderat lite på långnavarna igen. På Western Union-trippen kan det nog vara bra att ha lite hjälp - landa på Säve verkar inte helt oproblematiskt med alla bullerkänsliga områden som ligger som sandbunkrar längs flaightway. Då kan det dessutom passa bra att träna kortfält när ändå läraren är på plats. Kan nog vara en idé som du föreslog Johan - ta Jönköping och Varberg istället för Anderstorp. Får se vad tiden tål.

Då blir Dacke-turen EK. Torde väl inte vara några större problem, trots nästan bara nya fält. PAPI-landningar på asfalt klarar väl vem som helst...

Slutligen har jag ägnat en smula tankar åt lektionsplanering. Fpl är ju iväg en vecka på sverigesemester, mitt i min slutträning inför uppflygningen, och sedan försvinner läraren en vecka på semester, och veckan därefter är det tänkt att flygas upp.
Frågan var om jag skulle pressa in fler lektioner så att jag kunde vara klar innan planets semester (dvs före 9 sept), eller dra ut på tiden in i oktober?
Ett alternativ vore ju om jag kunde få vikarie, så missar jag ju bara en vecka på det hela. Och det borde gå ganska enkelt att pressa in någon extralektion så jag kan vara klar i september ändå. Förutsatt att jag inte kuggas förstås...

Nästa lektion infaller (förhoppningsvis) nästa söndag - en komma fem veckas paus alltså - då ska det troligen bli radionavigering EK 1,5 h.

39:35 varav 6:35 EK hittills.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback