You are identified!

Idag har jag blivit historisk - i mitt eget liv förstås - genom att för första gången för egen maskin flugit utomlands. Jodå, det blev en tur runt norra Själland!
image108
I går kväll chansade jag och skickade iväg en ny färdplan och bokade planet inför morgonen, men när jag vaknade i morse såg vädret lika hopplöst ut som igår. Men när jag skärskådade vädret i METAR och TAF såg jag att det var alls inte så dåligt; molnbasen var på dryga 3000 fot över både nordvästskåne och Själland (åtminstone i Roskilde och Köpenhamn) och sikten var utmärkt.


Pga jobbet var starttiden satt till 9.20 (man vill ju inte komma försent till lektionen såsom lärare), så det blev att sätta fart; in med vindarna i driftfärdplanen och ut med kurser och tider på kartan. Tiden för hela rundan skulle bli 49 minuter enligt driftisen. Lägg detta på minnet!
Kollade upp svaret på min färdplan och såg att det bara fanns angivet tidpunkten för återpassage in i Sverige, medan inpasseringen till Danmark var försvunnen. Ringde fpc, som sa att jag inte angivit någon inpassering. Läste innantill på datorn vad jag fyllt i och då förstod tjejen på fpc mitt fel: Jag hade skrivit EET/EKDK0010 EET/ESAA0040, dvs två EET, vilket man inte ska göra för då tar datoröverföringen automatiskt bort det först angivna. Istället ska man skriva EET/EKDK0010ESAA0040, så blir allt rätt. Tjejen på fpc återställde allt åt mig.

Styrde kosan söderut och blev lite konfunderad när jag möttes av duggregn uppe på åsen. Kändes inte helt bra.
Nere på slätten var det torrt och fint igen.

Väl på plats kollade jag först upp vädret; oförändrat positivt. Sedan planet; pappren och tiden i ordning. Därefter kollade jag upp radiofrekvensen i Danmark; på 2000 fot skulle det vara okontrollerad luft och på en karta i klubbhuset såg jag Copenhagen information 127,075. Hade letat efter den informationen på Danska IAIP-sidan men inte hittat den. Ringde för säkerhets skull upp tornet som bekräftade min nyfunna kunskap.

Ut till planet och gjorde daglig och sedan uppsittning och uttaxning. Fick vänta några minuter på väntplats på SAS MD80 som fick klart landa precis när jag var klar med motorchecken. Så fick jag klart starta, och det faktiskt några minuter före utsatt EOBT-tid! Det har aldrig hänt förut att jag startat före EOBT...

En lätt sidvind från vänster innebar inga problem. Fick klart vänstersväng och ut via Farhult på 2000 fot eller lägre. Men vad nu? På 1000 fot kom jag in i tunna moln! Plötsligt var sikten inte alls bra, men hade hjälpligt kontakt med marken ändå. Svängde ut över Skälderviken och kom ut ur molnet men såg att det var fler moln på samma höjd, så jag ropade upp tornet för att kolla om molnen börjat sjunka. Nädå, spridda moln på 1300 fot och brutet täcke på 3700 fot, och TAFfen utlovade ännu bättre väder.
Kort fundering och tittade ut och såg att det verkade vara ett lokalt fenomen med de lägre molnen, och sikten blev bättre, så jag bestämde mig för att fortsätta tills vidare.

Över Kullahalvön fick jag order att anropa Köpenhamn info, så jag sa ajö till Sverige och davs till Danmark. Efter byte av transponderfrekvens fick jag de magiska orden "Sierra Golf November, you are identified" i mitt öra.

Flög enligt planeringen på 2000 fot via Gilleleje till Fredriksverk, där en vänlig danska påminde om att framför mig gällde det att "RomeoXX is active". Svarade att jag enligt färdplan ämnade vända tillbaka mot Humlebaek. Kollade på vägen upp Annisse och Grönholt flygplatser för eventuellt framtida bruk. Passerade också över Fredensborgs slott innan jag nådde Humlebaek och Louisiana. Följde så kusten upp till Helsingör, där det var dags att ta farväl av mina danska vänner och ropa upp Ängelholm igen.
image109
Gilleleje
image110

image112
Louisiana konstmuseum intill havet
image111
Kronborg slott i Helsingör

När jag närmade mig Varalöv dök de norsvästskånska molnen upp igen, och tvingade ner mig på 1000 fot. Inflygningen och landningen kändes mycket bra; jag hade bra koll på både höjd (baggis med PAPI) och fart, så när det var dags för sättning tyckte jag nog att det kändes näst intill perfekt - det var iallafall länge sedan jag gjorde en så snygg landning.
I sättningsögonblicket kastade jag en snabb blick på tiduret, och såg att det var 49 minuter och 20 sekunder sedan jag taxade ut på banan. Vad ger ni mig för den tidsprecisionen?

En summering av passet: Inga problem med flygningen i Danmark, bara det rent administrativa innan. Att hitta anropsfrekvens och att fylla i färdplanen rätt. Språket gick lätt, i och med att jag tränat på engelska under tidigare flygningar.
Det jag definitivt inte var nöjd med var höjdhållningen. Den måste bli bättre! Idag pendlade det mellan 1800 och 2200 fot, när jag bestämt 2000.
Jag fick träna befälhavarrollen i och med väderproblematiken, bra. Och som sagt, start och landning oklanderliga.
Så jag känner mig redo för nästa steg i utlandsflygningen; att landa i Danmark. Det kan kanske bli någon gång i mellandagarna, om jag inte får fullt upp med Katanan.

Kommentarer
Postat av: PC

Grattis till första utrikesturen, ett "davs" i lurarna är minst lika trevligt som ett "Hyvää Päivää"! Nu återstår nästa steg, att landa!

Flygbloggarnas avd. Sigtuna önskar en god helg :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback