Old vs new

Det senaste teoripasset bjöd på en intressant reflektion, pedagogiskt och psykologiskt sett. Vi gick igenom samma sak som förra passet inom navigation, fast med en annan lärare. Vilken skillnad.

Inget ont om den gamle trevlige farbrodern som jag skrev om sist, hög mysfaktor att höra honom puttra fram små anektotder om flygarlivet då och nu. Sporadiskt kom han in på lite nyttigheter, som checklista inför flygning och skillnad mellan DME och ADF.

I går fick vi en grundlig genomgång av hur DME, ADF, VOR, SSR och PSR fungerar av en yngre man. Allt med en klart teknisk overkill - no bullshit. Skillnaden mellan en RBI- och en RMI-ADF (båda visar relativ bäring till fyren, med den första har en orörlig kompasskala och den andra följer kompasskalan kursgyrot.

Och några viktiga luftis-frågor: Om 108.30 MHz är en VOR-fyr eller en lokalizer? Lokalize, eftersom första decimalen är udda. VOR-fyrar har jämn siffra där.
Luftis vill också busa till det med enheter; de blandar kHz och MHz för att man ska svara första bästa rätta siffra, utan att kolla enheten. T ex är 108.20 kHz ingen VOR-fyr, men däremot 108.20 MHz.
Även skillnad mellan homing och tracking är bra att känna till.
Nåt som jag inte vetat tidigare är att transpondern i läge C returnerar standardhöjden, d v s i förhållande till 1013 hPa, även om visningen är ställd på QNH.

Håhå, sista teorin inför sportlovet på onsdag. CS då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback