Navigation

Dagens flygpass blev alltså av. Jag messade läraren i morse och frågade om det blev något. Han svarade att TAFen lovade alldeles för byig vind, 28 knop, så det skulle bli att ligga lågt. Nåja, skulle det bli ändring skulle han höra av sig. Halv elva kom meddelandet: "Vi flyger", och 11.05 var jag på klubben!

Aktuell METAR: 180950A 18009KT 9999 BKN015 BKN023 05/02 Q0985

Dagens pass skulle bli kartläsning och orientering, helt otippat! Jag hade laddat inför studs och gå.
Uppdrag: Ta ut kurser för flygning Karup-Laholm-Knäred-Markaryd-Västersjön och sedan flyger vi.
Eftersom första halvan gick över mina hemtrakter var det ingen sport med orienteringen där; vadå karta? Men andra halvan,då vi även gjorde en avstickare runt Skånes Fagerhult och spanade in deras flygfält och gjorde en gir runt ett lågt stratus på Hallandsås, där var det knepigare så jag fick tillgripa kartan för att orientera mig. Vi gjorde ett extra trafikvarv med studs-och-gå, denna gång på bana 14. Premiär, så det blev att spana in nya riktmärken.
Skakigt sista biten på finalerna; det kändes som jag tvingade fram en kraschlandning - ska jag aldrig få plana ut??? Men läraren hade rätt som vanligt; det gick bra.


Vi får se om det blir flygning i morgon också. Möjligt, men vinden verkar vara hård på riktigt denna gång. Det märks väl.


Kommentarer
Postat av: anders

Jag hann iväg idag mellan lågtrycken. Som svar på tidigare fråga. Idag hände det. Efter 40 minuter i varvet och landning nr sex så ber min flyglärare mig "rulla ut" varpå han sen raskt hoppar ur kärran och säger "Jag tänkte att du skulle flyga EK nu". Inget slår känslan när man lättar själv första gången!

Postat av: Gerth

Gratulerar stort! Hur många timmar har du loggat hittills?

2007-01-21 @ 13:00:51
Postat av: Anonym

12,0h

2007-01-23 @ 14:41:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback