Trots allt

Som vanligt: Efter mycket om och men blev det flygning om än i sådärväder.

Men först den utlovade recensionen av gårdagens teori:
Luftfartssystemet är väl föga upphetsande, men det blev ändå en fräsch upplevelse, mycket tack vare föreläsaren. Han jobbar i det civila som lärare på TFHS, så denna gång var pedagogiken på topp. De andra lärarna i kursen har varit mycket kunniga på sitt område, däremot har det pedagogiska varit mer eller mindre tveksamt. Tur att vi elever är så himla motiverade - då funkar det ändå.

Nåja. Kul med en lärare med ungefär samma "föreläsningsstil" som mig själv - en ganska lättsam och avslappnad stil. Intressant att känna hur det är att ha sig som lärare.

Först repeterades luftrumsklassningen och vädervillkor för VFR-flygning, sedan genomgång av TA och TRL (genomgångshöjd och -nivå) med genomgångsskikt, och hur man beräknar TRL. Fick inte reda på vad man har för nytta av att beräkna TRL (mer än att det mycket väl kan komma på provet, inte lite motiverande), det ges väl vid klarering? Skönt med lite fysikaliska beräkningar...

TA är iallafall höjden då man i stigning ska ställa om höjdmätaren till lufttryck 1013, och TRL flygnivån då man i sjunk ska ställa om till aktuellt QNH. TA i C-luft är 5000 ft (utom på 3 flygplatser i Norrland), och i G-luft 3000 ft.


Sedan blev det min flyghöjd, undvikande av kollision, syrgasbestämmelser, reducerad separation och  onormala händelser (radiobortfall, fågelkollision, brand, nödlandning och åska och turbulens).


Som extranummer fick vi målande berättelser om flygning i CB (spyor, stall och nedisning) och hur det gick till när Ljungbyheds SK61or såldes och flögs för egen maskin (!) till LA.

Förra lektionen (i söndags) skolkade jag ifrån. Prioriterade annat heter det med fint språk. Då missade jag tydligen kurser, track och heading, latituder och longituder och hur man använder nav-skivan. Nåja, det har jag redan läst på egen hand utan större förvirring.

Jag tror jag fortsätter med dagens flygövning i nästa inlägg av platsbrist.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback