Färdplanering

Idag är jag positiva Rune! Med förhoppningen att det blir flyga av på fredag har jag lämnat in mina ATS-färdplaner inför den presumtiva EK-naven på 1,5 h.
I så fall blir rutten ESTA-ESML (studs) - ESMS (studs) - ESME (avbruten land) - ESTL (studs) - ESTA.

För er som inte varit i svängen tidigare kan jag dra proceduren i grova drag:

Först drar man upp den planerade färdvägen, även med in/utpasseringspunkter i CTR. Därefter mäter man upp färdvinklarna (TT) och avstånden och med hjälp av dessa beräknar ungefär hur lång tid varje linje tar. Det blir inte exakt, eftersom man ännu inte känner till vindförhållandena vid flygtillfället.
Till den beräknade tiden lägger man nu 2-3 minuter för varje start och landning man gör, och får tidsåtgången mellan start och landning.

Det man gjort nu är början till sin driftfärdplan, som man har bl a för att beräkna hur mycket man behöver tanka, och med vinduppgifter även vilken kurs man ska hålla. Saker man själv vill ha koll på innan flygning.

Med den grova driftfärdplanen som grund lämnar man så in en ATS-färdplan till luftfartsverket, som är ett slags förhandsmeddelande om flygning. Den lämnas in tidigast 5 dagar - senast 30 minuter innan flygning, lämpligast på nätet via
aro.lfv.se. Man anger bl a flygplansdata, flygtid och färdväg. ATS-färdplanen är ett hjälpmedel för flygledningen om det skulle hända något på vägen, som t ex "oönskad markkontakt", eller om man på något vis inte kommer fram till sin destination.
Om man landar på en obemannad flygplats måste man därför berätta för någon flygledare att allt är väl (på flygspråk "avsluta sin färdplan"), så att inte stora räddningsprogrammet drar igång.

Varje flygning kräver sin färdplan, vilket innebär att även om du bara studsar på ett flygfält räknas det som en landning respektive start, så att en flygning avslutas och en annan börjar. Säkerhetstänk: Det kan ju hända något vid landningen...

Mina färdplaner:
(FPL-SEKGN-VG
-P28A/L-SD/C
-ESTA0845
-N0100VFR 5614N01245E
-ESML0021 ESTA
-DOF/070720 ORGN/ESSAZPZX)

(FPL-SEKGN-VG
-P28A/L-SD/C
-ESML0906
-N0100VFR GORAX DCT TORUP
-ESMS0027 ESTL
-DOF/070720 ORGN/ESSAZPZX)

(FPL-SEKGN-VG
-P28A/L-SD/C
-ESMS0933
-N0100VFR 5534N01332E DCT MAXUM DCT 5551N01320E DCT LJU151006
-ESTL0033 ESTA
-DOF/070720 ORGN/ESSAZPZX)

(FPL-SEKGN-VG
-P28A/L-SD/C
-ESTL1011
-N0100VFR LJU355003 DCT 5619N01305E
-ESTA0021 ESTL
-DOF/070720 ORGN/ESSAZPZX)

En irriterande sak med ATS-färdplanen är att man inte får använda in/utpasseringspunkterna som referens i rutten, så man får vara snäll att ange punkten på något annat vis, latitud/longitud eller bäring t ex.
Det blev jag snabbt varse i kväll. Bara några minuter efter inlämnad plan (vid 22-tiden) ringde en trevlig tjej från luftis och påpekade att jag skrivit Farhult i en av mina färdplaner, så jag gav henne latitud och longitud istället.
Däremot är det ingen som reagerat på TORUP i min andra färdplan, som är en in/utpasseringspunkt till ESMS.

Avslutningsvis kanske vän av ordning varför 17 jag lämnar in färdplanen redan idag, när det är i övermorgon flygningen ska bli av. Jo, det lärde jag mig förra naven; dagen för avfärd har man häcken full med andra saker som ska göras, t ex tanka planet och göra vindberäkningarna och allt annat man glömt bort. Därför ska så mycket som möjligt vara gjort innan färddagen.

Frekvenser är nedtecknade, likaså banor och banhöjder. Allt för att göra färden så smidig som möjligt.

På tal om smidig färd så måste jag komma ihåg level-fika också!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback