Möten i ... monsunen ... ?

Ah! En härligt (flyg)dag igen!
Efter en lite halvjobbig natt (minstingen vaknade pga genomkissning en stund efter jag gått och lagt mig efter tolv, så det var blöjbyte innan nattron kom) så var man lite halvslirig i hjärnan idag (eller bara mentalt lurendrejeri?). Försökte ta en middagslur på jobbet och en när jag kom hem, men antingen pratade kollegor sönder den, eller så var det en onöjd och trött minsting som stoppade mig.

Anyway, fem minuter innan avresa fick jag instruktioner av läraren: Jag är i luften med Katanan. Gör daglig tillsyn, kör och tanka fullt, återkom till klubben för genomgång inför EK när jag landat. Wird gemacht!

Väl framme hos GustavNiklas var tröttheten som bortspolad, entusiasmen på topp! Ett härligt väder väntade:
ESTA 191250Z 29011KT 9999 FEW035 19/11 Q1015=

Efter daglig taxade jag till platta väst för tankning och möttes av trängsel med ESTA-mått mätt. Två mindre bizjettar stod parkerade och två mindre plan från Tyskland stod inför tankning. Men ingen tankning gjordes. Tydligen var det nåt strul med pumpen, för de kunde inte tanka själv utan fick vänta på waiter från personalen, vilket tog en rejäl stund. Under tiden hann ytterligare en kärra göra oss sällskap; en DA40 från SPU med en kille och en tjej (ATPL-elever) på resa för att samla timmar. Fick en trevlig pratstund med dem - hör gärna av er om ni läser detta!
De skulle tack och lov bara sträcka på benen inför nästa ben tillbaka till Säve, så när tyskarna fått sitt kunde jag armbåga mig in i klungan och få min tank fylld.

Åter på klubben hade läraren landat sedan länge och väntade på att ge mig instruktioner:
Idag EK, motorstudsar. Ta gärna en tur ut till Farhult för avkoppling och sedan må du göra bedömningslandningar på slutet om du känner dig säker. Jag kommer också att befinna mig i varvet med Katanan för typinflygning.

Glad som en lärka hoppade jag in, taxade ut, ställde upp och flög iväg uppåt. Gjorde åtgärder på medvinden och svängde in på basen. Hela tiden koll på fart och höjd. Klaff två på basen och sedan klaff tre innan finalen. Lite uppehållning och se - fyra vita PAPI. Bäst att korrigera. Gunga lite på rodren för att inte vara fastväxt och så en rotation och utflytning och en inte helt oäven sättning. Städa klaff och på med gas igen. Samma sak en gång till, och en gång till. Allt i takt med Katanan som låg ett halvt varv efter. En gång städade jag klaffen lite väl bra, så jag fick starta utan klaff. Konstigt, den ville inte lyfta trots 60 knop. Så upptäckte jag felet, tog ut klaff och så gick det bättre.
Fjärde gången började Kulla att rulla. Jag missade tydligen en begäran (sa läraren) från tornet att göra en 360 på medvinden för att släppa Kulla före mig, hursomhelst, jag fick fortsätta inflygningen utan vidare protester och landade framför nosen på Kullan.

Efter det tyckte jag det var dags för lite avkoppling, så jag begärde att få flyga ut till Farhult och via Varalöv in igen. Fick istället klart ut till Varalöv 1500 ft eller lägre. Funderade på om jag skulle be om Västersjön som inflygning istället, men tog Farhult för att lättare kunna gå in via plats istället för lång final. Jag tycker det är svårare att gå in via plats eftersom det bara blir knappt ett halvt trafikvarv kvar där du sjunker ner till 800 fot på vägen. I varvet sker ju allt så mekaniskt per automatik.
Inflygningen gick bra och jag tog en vanlig studs innan jag kände mig mogen för bedömning, så de två sista fick bli enligt det konceptet. Gick bra det också; ganska OK landningar, sista kanske lite väl stor ballong, men ändå...

Glad i hågen taxade jag in och fick bra kritik av läraren. Som sagt, ett härligt flygpass! Nu är det midsommar och GustavNiklas och jag ska på utflykt på varsitt håll, så nästa flygpass blir nästa onsdag. Tills dess får jag gotta mig åt dagens upplevelser!

Avslutningsvis några bilder från dagen som gick:
image44
Dagens "big" bird
image45
Dagens okända fågel
image46
Vännerna från SPU startar
image47

Del av gamla bansystemet bana 22 på F10
image49
Utsikt mot Kullaberg
image50
Kullabygden med arm
image51
Skälderviken
image52
Farhults udde (Kontrollpunkt)


Kommentarer
Postat av: PC

Vågar jag fråga hur många timmar du har samlat på dig?

Postat av: Gerth

Visst!
Nu är jag uppe i 29:15, varav 3:05 EK. Alltid en början...

2007-06-24 @ 14:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback