Insomnia?

För er som lider av sömnlöshet har jag det perfekta sömnpillret!

Nej, det är inte BCL-T eller Flygoperativa procedurer. I och för sig mycket bra att ta till för att somna, men ens nära och kära kanske inte uppskattar att sänglampan är tänd.

Jag har funnit att visualisering av trafikvarvet är ytterligt sömnframkallande; jag somnar som regel på kort final, möjligen under utflygningen.
Order från flygläraren är att visualisera landning ofta, för att minska den praktiska inlärningstiden (han borde ju veta, som flygutbildare inom flygvapnet). Så när jag lagt mig "går jag in i min bubbla" och startar planet på plattan, pratar med tornet, taxar ut, gör motorcheck, ställer upp bana 14, drar på, motskevar, passar på med pedalerna, lyfter vid 60, planar ut, stiger vid 75, fäller in klaffen på 300 ft, stänger av bränslepumpen på 500 ft, planar ut på 800 ft, gasavdrag till 2100 rpm, svänger vänster, sedan rak kurs innan insvängning på medvinden, åtgärder före landning mitt sättningspunkten, anropar tornet, sänker nosen, svänger in på basen, klaff 2, kollar 650 ft, kollar upp hållmärke för sväng, svänger in på finalen, kollar höjden 500 ft, klaff 3 och förvärmning av, kollar farten 75, kollar siffrorna på banan, kollar banänden, kollar farten 75, kollar siffrorna osv fram till bantröskeln då jag drar av gasen helt, kollar bara banänden och är klar att börja rotera när rätt perspektiv infunnit sig och zzzzzzzzzzzz

Kommentarer
Postat av: anders

Hihi. Istället för att räkna får så räknar man studsar i varvet. Du är inte ensam om din insomningsvisualisering!

Postat av: PC

Somna bara inte när du ligger i det riktiga varvet ;-)

2007-03-06 @ 19:17:06
URL: http://pcreithe.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback