Lützen II

Jaha, vad säger man om
ESTA 080950Z VRB03KT 0350 R14/0900N R32/0500N FG VV002 06/06 Q1010=
Blir det flygning idag? Gissa två gånger... för icke meteorologinördar ger jag två små ledtrådar:  0350 är sikten i meter och FG står för dimma.
I helgen lär det bli fint väder, men det har jag ingen som helst nytta av; GustavNiklas bokningsschema är mer fullpackat än ett
svart hål.
Och nästa vecka blir det inget flygande vad jag vet, eftersom jag tar med mig ett gäng elever och åker till CeBit-mässan i Hannover och Volkswagenwerke (världens största bilfabrik).

I går var det teoridags; en liten praktisk repetition i driftfärdplan. En fingerad flygning ESTA - Barsebäck - ESFA - ESMF - ESTA  med fullständig driftis. Verklighetstrogen? Tja, missvisningen och deviationen varierade betänkligt, från W10 eller -10 till E5 eller +5 beroende på vilket ben vi befann oss på. Läraren sa något om träning på att räkna...
Jag lärde mig iallafall att både missvisning och deviation talar om hur mycket MN (Magnetic North) resp CN (Corrected North) är vridet i förhållande till TN (true north). Eller rättare sagt, fick korrigerat en gammal felinlärning. Mitt sunda förnuft sade mig att MN ligger till vänster om TN (magnetiska nordpolen finns i norra Kanada för tillfället), och kartan visade E2, vilket jag fick ihop till att om det står E (öst) ska man addera missvisningen/deviationen. Det visade sig att MN ligger till höger om TN, vilket betyder att man ska subtrahera missvisningen från TT (true track) för att få MT. Bra läxa.



Kommentarer
Postat av: PC

Den stora missvisningen beror väl på Barsebäck ;-)

Postat av: Anonym

Jag lider med dig. Fick nyss höra att vårt hemmafält mer eller mindre ser ut som en insjö och vad jag vet så har vi inga pontoner på planen, så det lär nog dröja innan det blir flygning.

2007-03-08 @ 20:19:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback