Upp och ner och runt

Vadå? Berg och dalbana? Nej, bara vad dagens flygpass gick ut på.
Just det; idag blev det flyga av. Vindarna var nådigare idag, fast inte snälla.
231450Z 03013KT 010V080 CAVOK 11/02 Q1022
13 knop alltså, med en vindriktning som varierade mellan 10 och 80 grader. Oftast 30 grader, vilket var ganska så vinkelrätt mot bana 32.

Till passet då: Nödlandning.
Vi flög ut bana 32 västerut mot Farhult som vi passerade på 1500 fot, sedan upp på 3000 fot och gjorde några svängar enligt order - satt fint med blicken mot horisonten och kastade bara snabba getögon på kursgyrot och variometer.
Därefter följde en teoretisk genomgång om procedurerna vid motorbortfall innan läraren visade rent praktiskt. På 3000 fot kan man spana efter lämpligt fält innanför vingspetsarna, men under 2000 fot kollar man innanför vingknäckarna. Håll uppe fart för bästa glidtal (75 knop) och cirkla runt för att hitta ett bra fält, samtidigt som du går igenom nödrutinerna (kolla tank, blandning, pump till, förvärmning på, kolla snapsen och magneterna). Ta dig till mitt över fältet innan du börjar sjunka. Vid 1000 fot över marken kör du in på medvinden och gör samma procedur som vid bedömningslandning, fast på 300 fot drar du på gas och avbryter.
Sedan tog vi oss upp på 2000 fot igen och så var det min tur att drabbas på samma fält. Kändes överkomligt. Därefter upp igen, flög en bit och fick bortfall för landning på annan åker som jag valde själv och sedan samma visa igen. Sista gången hann vi bara upp till 1000 fot innan motorn "krånglade" igen, så då fick jag ta första bästa och "landa" utan medvind och bas.

Som avslutning var det tänkt att vi skulle upp på 5000 fot och glidflyga från Farhult hela vägen tillbaka och landa, men då bidde det stopp. Två trafikplan skulle ner först, så vi fick ta en extra runda och då åkte vi upp på 6000 fot och kalibrerade fartmätaren med befintlig tryckhöjd och temp för att se skillnaden mellan CAS och IAS, som blev ca 7 knop.

Nåväl, det blev ledigt i trafikvarvet så vi sjönk till 5000 fot vid Farhult och drog av gasen. Trots motvinden tog vi oss hela vägen i mål via plats och landande tryggt. Flygledaren berömde skämtsamt vår trendigt miljövänliga inflygning och landning...

Väl på mark såg jag en bekant från
grannbloggen, Walt-Airs SE-RBK som stod på plattan med en flådig SUV bredvid. VIP måntro? Läraren trodde det var Rögles egna kärra (skämt).

Efter vår debriefing kom läraren med ett efterlängtat förslag; han ansåg mig mogen att skriva EK-provet! Vad väntar runt hörnet??? 15 timmar loggade nu...
Så om allt går enligt planerna ska jag skriva på onsdag innan meteorologin.


Epilog: På väg hem insåg jag att jag glömt fråga om innehållet i nästa lektion, så jag messade en fråga Trafikvarvet, bedömning eller nöd nästa gång? Svaret blev Sol. Helt lost frågade jag Vadå sol? och kom precis då jag tryckt iväg att han nog menade "start och landning". Det nya svaret blev Tgl. Då var jag lost igen och är det ännu... Får väl fråga på onsdag.

Nästa flygpass tidigast på torsdag.


Kommentarer
Postat av: Johan

TGL är Touch and go Landings, skrivs även i färdplanen vid behov :)
Så med avklarat EK-prov och läraren vill öva TGL..... då kan du gissa vd som är på gång.... ;)
Bli inte förvånad om läraren vill kliva av på taxibanan nästa gång då m a o!

Postat av: PC

Den gode Gramlin och undertecknad tycker inte om dig för att du får flyga och intensifierar vår Asfaltera Sundbro nu kampanj! =)

2007-03-24 @ 17:50:50
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: anders aka gramlin

Jätteskoj att du fick komma upp idag och det låter som det var en väldigt bra lektion. Min bästa lektion hitintills var när vi tränade nöd/bedömningar, framförallt från att ha varit on-top.

Lite bittert är att man inte kommit upp i luften på snart en månad. Är det inte att fältet står under vatten, så är det det OVC001 ELLER att samtliga flygplan är groundade. Att man inte får tag på sin flyglärare när väl de tre v:na (väder, vind och vatten) verkar vara (jag älskar alliteration) under kontroll gör att man snart deppar hop (jag antar att PC också har flygabstinens).

Hmmm... TGL nästa pass efter att ha kört en bedömninigslektion. Om jag vore du... så skulle jag se till att ha med mig slips nästa gång.

Som vanligt är din blogg otroligt underhållande att läsa! Ha en riktigt trevlig helg.

2007-03-24 @ 18:08:22
URL: http://tupplur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback