Första gräsaren

Jodå, visst blev det flyga av idag.
Vind 150/05, +7 grader  (på 2000 ft), CAVOK Q1015.
Var på plats 0800 för att göra upp driftfärdplanen, och så småningom dök läraren upp. Trippen var som sagt ESTA - Västersjön - Örkelljunga - Hässleholm - Svalöv - Åstorp - Varalöv - ESTA.
Jag bestämde mig först för att ta kyrkorna på resp ställe som brytpunkt; lätta att hitta. I Hässleholm tänkte jag att det kunde vara kul att kolla in Bokeberg, så jag lade brytpunkten där istället.
Det gav läraren en idé: Du ska få testa gräs, så vi kör en studs där också. Intressant.

Upp i luften och allt gick smidigt. Till Hässleholm var det bara att följa väg 21, som låg rakt i tracken hela tiden. Så närmade vi oss Bokeberg och vi pratade igenom trafikvarvet innan det var dags att landa. Gick inget vidare, glömde det mesta som jag egentligen kunde. Ovant dock att hålla så låg fart; tidigare har det varit en dödssynd att gå under 75 kt. Nu gällde max 65 p g a kort bana och brant inflygning pga terrängen. Läraren tog över och genomförde en studs (mycket mera fingertoppskänsla med gasen än vanligt) innan jag fick försöka en gång till själv. Gick lite bättre men inte bra. Inflygningen gick bra men sättningen var urusel...


Vi gick upp på 3000 ft igen och styrde kosan mot Svalöv. På vägen dit passerade vi mina gamla tassemarker Billinge, Röstånga och Ringsjön, från den tiden då jag jobbade på Åkermans i Eslöv och veckopendlade dit från Småland och sydhalland.

Inga bekymmer på hemfärden, vips var vi i trafikvarvet på högervarv bana 14 för ovanlighetens skull. Landningen kass igen; styrde snett. 17 också. Irriterande avslut på en bra tripp. Kommer väl att lägga in några bilder från rundan så småningom.


På onsdag är det teoriprov som gäller!!! Luftfartyg generellt, aerodynamik och flygradio, som sagt tidigare.

Huvva!



Kommentarer
Postat av: anders

Kul att du också kom upp idag. Håller tummarna för dig på onsdag. Anteckna gärna frågorna om det är någon du tycker är slamkrypig till sin form...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback