Surprise!

Tjoho! Ibland blir man positivt överraskad! Fram till i går kväll var nästa flygpass på lördag kväll. Hastigt och lustigt blev det ett nytt pass idag - bara sådär.

Läraren ringde igår och frågade om bokningen till idag onsdag skulle vara kvar. Vilken bokning? frågade jag helt överraskad. Han hade lagt in ett pass per automatik sedan tidigare, tydligen. Nää, jag har lektion, så det får vi skippa, sa jag. Ok. Men så när jag skulle till att somna började kugghjulen snurra, flyttbara lektioner, flexibilitet, och vips var jag klarvaken, satte på datorn mitt i natten, kollade så att bokningen var kvar och skickade ett SMS till läraren att jag trots allt nappade på bokningen.

I morse fick jag klartecken från läraren, och det var orientering på schemat; ESTA-Knäred-Markaryd-ESTA.
Jaha, kan det bli med instrument då? Kan vara lagom att börja introducera det tänkte jag.
Daglig tillsyn och så dök läraren upp. Lyssnade när han ringde in färdplan medan jag förberedde karta och räknade vinduppehållning och deviation och GS. Han sa att det bara skulle vara en ombord. Hmm. Det betyder...
När han lagt på frågade jag för säkerhets skull om det var tänkt att jag skulle flyga solo? Vill du inte det då? Jooo, men vågar du släppa iväg mig själv så långt? Självklart! Ok, då kör vi på det!

Vi gick igenom rutten tillsammans; tanken var att gå ut via Karup på 3000 fot, sedan rutten enligt ök, och från Västersjön planera in till ESTAs trafikvarv och ta en studs innan full stopp. Höjderna inom CTR fick jag bestämma själv, och jag ville gå in via plats för träningens skull, annars föreslog läraren att gå in på basen direkt.

Nåväl, starten gick bra, hade hyfsad koll på kulan så avdriften var ok. Trots att höjden var 3000 ft över åsen kändes den mekaniska turbulensen. Vid Karup tänkte jag mig köra lite på autopilot, så jag vred in rätt kurs. Men planet ville svänga åt andra hållet, så jag kopplade ur istället och svängde manuellt. När jag vred in kursen vred jag på fel ratt, för när jag intog rätt kurs enligt planeringen körde jag åt helt fel håll. Fattade jag inte då, så jag flög på känsla istället. Knäred passerades lätt och även Markaryd.

Efter det skulle jag ta kurs mot Västersjön, men med autopiloten inkopplad (efter några branta svängar just for fun) flög jag nästan sydlig kurs längs E4. Då fattade jag misstankar och jämförde gyrot med kompassen och upptäckte en skillnad på ca 40 grader! Eftersom de stämde överens vid motorkollen så hade något hänt på vägen, och det måste varit vid Karup. När jag ensade dem så stämde kursen fint, och det blev autopilotavkoppling fram till Västersjön. Passade på att spana över nejden, och upptäckte spännande saker folk har på sin bakgård.

Ropade upp tornet vid Västersjön och började plané. Begärde studs och gå via plats och fick det, men så insåg jag att tiden höll på att rinna ut - tid att passa hemma - så det fick bli full stopp direkt utan studs.
Landningen fick godkänt av läraren, och den kändes bra. En ballong bidde det iallafall, mycket beroende på en vindpust enligt läraren.

Glad i sinnet efter en trevlig utflyktsflygning på 45 minuter på egen hand körde jag hemåt igen. Härligt; en riktig flygtur helt själv! Jag kan alltså flyga!

Några timmars paus, sedan tillbaka på klubben igen för kvällens teori; MET-prov. Gick bra; 17/20 rätt. Men det var knivigare än resultatet visar. Börjar få onda aningar om luftisprovet...


Lite om dagen för alla MET-nördar:

ESTA 020530Z 020615 09003KT CAVOK BECMG 1012 30012G22KT= (vinden hann vrida innan jag var i luften)
ESTA 020650Z VRB03KT CAVOK 09/05 Q1017=

LLF:

OMRÅDE 1B OCH 3: UNDER HELA PERIODEN SIKT ÖVER 20 KM, LOKALT 8-20 KM.

MOLNBAS ÖVER 2000 FT.
OMRÅDE 2B: I BÖRJAN AV PERIODEN SIKT ÖVER 20 KM, LOKALT UNDER 3000 M
I DIS ELLER DIMMA. MOLNBAS ÖVER 2000 FT, LOKALT UNDER 500 FT. I
MITTEN OCH SLUTET AV PERIODEN SIKT ÖVER 20 KM. MOLNBAS ÖVER 2000 FT.

NOLLGRADERSISOTERM
NOLL GRADER MELLAN FL55 OCH FL80.

VIND VID MARKEN
OMRÅDE 1: W/5-10 KNOP, EFTERHAND W/10 KNOP.
OMRÅDE 2: NW/5-10 KNOP, EFTERHAND NW/10 KNOP.
OMRÅDE 3: N/5 KNOP, EFTERHAND NW/5-10 KNOP.

VIND OCH TEMPERATUR
2000 FT: 310/15+09.
FL50: 340/20+03.
FL100: 360/15-04.

LÄGSTA QNH
1013 HPA.

Kommentarer
Postat av: Feffe

Kul att du fick flyga idag. Själv hade jag min första riktiga flyglektion idag. Läs mer på min blogg (när jag hunnit skriva om det...)

Postat av: anders

Härligt. Kan tro att det var lite självsäkerhetshöjande! :)

2007-05-04 @ 10:24:58
URL: http://tupplur.blogg.se
Postat av: anders

Man ska inte skriva när man är trött... självförtroendehöjande... menar jag...

2007-05-04 @ 21:35:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback