Dan före dan

Så är det dags - igen.
Generalrepetitionen denna gången var betydligt tuffare, både mentalt och fysiskt. Allt beroende på vinden; 10-15 knop nästan rakt i sidan gav ett iofs bra sidvidslandningspass, men som självförtroendebyggare funkade det dåligt. Dock, som läraren påpekade, i morgon kommer det att kännas som en barnlek att landa. Vindar på 3-4 knop i strålande sol är utlovat från SMHI.

Vad gjorde vi idag då?
Först några vanliga motorlandningar. Höger sidvind, men det kändes psykiskt omöjligt att trycka ner vänsterfoten i rotationen - jag ville ju hålla upp mot vinden. Men det är bara att "stampa" ner och sköta uppehållningen med skevning istället, fast lutningen blir lite obehaglig...
Till slut blev det hyfsat iallafall.
Därpå några bedömningslandningar, som också till slut kändes hoppfulla.
Sedan landning utan klaff. Inga större problem, bara att tänka på att hålla hyfsad höjd tills man är över tröskeln pga vinden.
Efter det var det dags att dra ut till Kullen för höghöjdsövningar. Branta svängar, stall och vikning och vingtippning. Kändes mycket bra. T o m vingtippningarna var bra (för att vara mig)!
Så plané ner till 1500 fot och Varalöv för inflygning till bana 32 och en avslutande motorlandning. Dagens bästa; jag avvaktade rotationen längre än tidigare och trampade rejält med vänsterfoten samtidigt som jag lutade höger. Satt skönt att avsluta med en sådan.
Med som sagt; lite väl tuffa förhållanden för att vara pedagogiskt.

Mina speciella käpphästar i morgon:
√  Håll handen på gasreglaget under starten.
√  Var mjuk i rörelserna.
√  Håll koll på höjden hela tiden.
√  Håll koll på farten under landning och branta svängar.
√  Vänta med rotationen.
√  Ha kul.

Undrar hur det känns i morgon vid den här tiden?

Kommentarer
Postat av: F

Jag är övertygad om att kommer kännas bra...lindrigt sagt ;) .. say no more, und rastar min kasse und zu weiter, und zu weiter..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback