Snö på gång?

Dagens helt OT, en härlig video från anno dazumal:
 

Har hittat en bra plats på nätet,
airbum.com, och ett dokument i min smak: How to stay proficient on 35 hours a year. Vi får vl se vad som faller ut i slutändan, men det känns som min flygtid kommer hamna i närheten av det. Har man hus och familj tar de trots allt en stor del av tillvaron...

Jag kunde inte låta bli att kontemplera över skillnaden mellan olika uppflygningskontrollanter, när jag läst om PCs och tupplurens uppflygningar, och sedan jämförde med min egen erfarenhet. Känns som hyfsad stor skillnad.
Jag minns att när jag tog körkort hade vi en ökänd kontrollant som kallades kugg-nilsson...

Bara en sådan sak som att jag fick anmärkning på att jag var dålig på att hålla höjden, eftersom jag någon gång var nere på 1900 ft och någon gång uppe på 2100 ft när 2000 ft var beordrat under en längre sträcka. Hur allvarligt är det? (Seriös fråga utan undertoner) Självklart är ju målet att man ska hålla höjden, men vad är acceptabelt?

När du flyger på level är det 500 ft i höjdled mellan korsande kurser. Så det är klart, om en flyger 100 ft över sin level och en annan 100 ft under sin level kan det skilja bara 300 ft i höjdled. Är sedan höjdmätarna taskigt inställda, så kanske 100 ft fel i höjd är för mycket.


Hur som helst, om min planering går i lås ska nästa pass ägnas åt trafikvarvet på egen hand. Kanske torsdag-fredag, då jag som lärare har höstlov och kärran är mycket ledig.


Kommentarer
Postat av: tuppluren

Tror som du att du råkade ut för ett måndagsexemplar till kontrollant. Hade iofs rätt ok höjdhållning på uppflygning +/- 20fot.

2007-10-28 @ 22:37:02
Postat av: F

appr på Airbum: http://lae.blogg.se/071106200950_xrated_eller_xklassad.html


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback