Full rulle!

image96


ESTA 241450Z 14014KT CAVOK 20/14 Q1010=

Ja, som ni förstår av ovan blev det minsann fluget idag. Ett pass kvar!!!
Jag fixade till färdplanen under dagen - lätt, bara att kopiera den gamla som blev inställd och sätta ny EOBT. FPC på nätet är guld värt!
Eftersom Landskrona är stängt fick jag göra ny ruttdragning från Eslöv och hem, så jag tog ytterligare VOR-träning på radial mot SVD (sveda) på hemvägen.

Driftisen gjordes alltså för hand denna gång (TT och D för nerresan var redan ifylld). Vindarna på 2000 ft skulle tydligen vara ganska maffiga; 18030kt, så på nervägen skulle det bli att masa sig fram i GS 70 kt medan hemvägen skulle susa på i 130.

Eslöv kontaktades under dagen och Ljungbyhed fick påringning från klubben. Väl framme där stod GustavNiklas redan framkörd och uppvärmd, så det blev en snabb daglig tillsyn. Tillräckligt tankad också. Så trots att jag bara hade en halvtimme till godo från ankomst till klubben till EOBT, så hade jag gott om tid. Hann till och med bära ut väska, headset och navunderlag innan läraren kom.

Inte mycket att prata om; en snabb genomgång om gräslandningsteknik bara. Viktigt att hålla noshjulet avlastat med höjdrodret för att inte det ska slå ner så lätt. Det finns specialgjorda plogar för plöjning, så det är onödigt att använda propeller till sådant...

Vindarna var hårda men låg snällt rakt i banorna, så vid starten steg GustavNiklas snabbt som en yster springare. Hela rundan gjordes på 1500 ft, så det var ganska skumpigt, speciellt runt Ljungbyhed där Söderåsen effektivt fixade mekanisk turbulens.
Radial 180 från VEY hittades lätt, sedan var det bara att hålla sig till den. Fast vinden gjorde att man fick stånga sig fram på den.
Det var konkurrens om fältet på Ljungbyhed, så vi drog ut medvinden för att lämna plats innan jag gjorde en lång final. Låg lågt men fick till en hyfsad landning. Upp igen och följde åsen till Röstånga, där vi tänkte låta GPSn guida oss till Eslöv. Men den ville inte fungera trots många knapptryckningar, så vi tog buggen på gyrot istället.

In på plats över Eslöv på 1300 ft och gjorde ytterligare en hyfsad landning på bana 15. Jag hade fått order på fullstopp av läraren för att träna taxning på gräs, och nu märkte jag vilken skillnad det var; det behövdes ju 1500 varv på motorn för att röra sig framåt, medan asfalten krävde typ 1000 rpm. Nåväl, jag tryckte GustavNiklas genom gräset och ställde upp igen. Spaken i magen tills farten närmade sig lättningsfart, då fram med spaken en bit innan avlyftning och acceleration till 75 knop. Då upptäckte jag att jag startat utan klaff - slarvigt.

Upp i varvet och lämnade med kurs mot Svalöv, där radial 315 på Sveda skulle finnas. Det tog tid innan vi hittade den, främst pga vinden som blåste iväg oss från radialen, men till slut nådde vi den. Några minuter på den, sedan var det dags att styra norrut mot Farhult. Uppropning av tornet på engelska igen (körde på svenska på Ljungbyhed och Eslöv för att vara snäll mot eventuella kollegor) innan vi passerade Farhult. En liten kurskorrigering och vi låg på basens förlängning över Skälderviken.
Plötsligt gav läraren upp ett imponerat läte; "kolla in GS på GPSen" sa han. 141 kt! Vi hade alltså en medvind på 40 knop!
In på finalen och gjorde en bra smygande landning tyckte jag själv, men läraren var inte helnöjd. Jag måste rotera senare, för att undvika ett platt fall från hög höjd, speciellt vid bedömningslandning.
Nåväl, det kändes som jag hade bra fartkontroll idag, 70 knop på kort final.

Så blev det prat om uppflygningen. Tydligen är det nya riktlinjer för innehållet; det ska bli större tonvikt vid navigering/orientering (1 timme) för att råda bot på problemet med vilsna piloter. Utifrån det diskuterade vi vad sista passet skulle innehålla. Jag känner att just nav/orientering har jag bra koll på, däremot känns det som jag behöver mer air-work; finslipning av landningar, såväl motor som bedömning och nöd, som jag förstått och insett är viktigt att ha koll på inte bara inför uppflygningen. Sedan hade vi en liten grej om låg fart under instrumentflygning att gå igenom också. Sen är det klart!

Så är det bara att ta på sig den mentala Kom-an-kontrollanten-så-ska-jag-jäklar-i-mig-visa-hur-en-uppflygning-ska-göras-inställningen, som läraren uttryckte det...

Sista repetitionspasset infaller på onsdag om vädret är bra, annars fredag. Now we keep the thumbs.

Kommentarer
Postat av: anders

ser finemang ut det där!

2007-09-24 @ 21:57:08
Postat av: tuppluren

Nå... någon dag bokad än?
:)

Postat av: Gerth

Om man säger så - jag har reserverat planet onsdag, lördag och söndag eftermiddag...

2007-09-25 @ 11:13:17
Postat av: Feffe

Jag önskar dig ett stort LYCKA TILL !!!!

2007-09-25 @ 13:39:02
URL: http://feffeflygare.blogspot.com/
Postat av: anders

Håller alla tummarna och känner mig ganska säker på att det kommer bli en enkel match för dig. Ser fram emot blogginlägg!

2007-09-25 @ 14:26:44
URL: http://tupplur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback