Gamla tider

Jag satt igår och dinerade med en flygarkollega, utrustad med PPL sedan ett antal år. Intressant att göra jämförelser mellan våra teoriprov:
På hans tid (på 90-talet och fram till i fjol) räckte det i princip att kunna svaren i 1000 frågor för att klara teoriprovet. Å andra sidan skulle alla delproven göras samma dag.
Nuförtiden ger 1000 frågor en grund att stå på; har man svårt för 1000 frågor är det ingen större idé att gå upp på provet. Fördelen nu är att man kan göra hur få/många man själv vill vid ett och samma tillfälle, och taxan är dessutom helt individuell. Jag kom t ex undan med 100 kr/delprov plus 50 kr per skrivtillfälle. Sedan tillkommer förstås luftis avgifter...

Jag inser också att jag snabbt kommer att fylla tvåårsflygkravet med alla bekanta som anmält sitt intresse till en flygtur; det mest avancerade är för tillfället en avstickare till Öland (som ersättning för de landningar jag "gick miste om" på EK-långnaven) till våren. Tänk er Ölandsbron, Alvaret från 1000 fot, ner till Långe Jan, upp runt Borgholm och sedan Långe Erik. Och så några gräslandningar på några fält. Låter trevligt.
Sedan är ju förstås det stora målet Billund och Legoland med sönerna över dagen. Någon som vet om det är svårt/dyrt att komma åt att landa på Billund?

Kommentarer
Postat av: tupplur

Inte att förglömma så måste du ju planera in en tripp upp till ESKC så vi får bjuda på en fika ;-p
Nyfiken på att höra kring Billund. Står också på listan.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback