And now... the end is here

För att parafrasera ol' blue eyes. Det blev en tidig julklapp i år - naven inföll hastigt och lustigt idag.
Just idag har ju sett fin ut på de senaste dagarnas prognoser, bara lite mycket vind. Den skulle avta var det tänkt, men TAFfarna var inte lika generösa. Dryga 20kt hela dagen, låt vara hyfsat bra i de tänkta banornas riktning, men lite vindkantring och goodbye. Så jag ställde in mig på inställt. Som vanligt; förra NQ-passet inföll för mer än en månad sedan... sktväder.

Bara för att inte tappa flygkontakten helt och hållet kollade jag upp och noterade lite frekvenser vid middagstid, AD-, ATIS- och VOR-frekvenser. Det skulle visa sig vara värdefullt senare.
Vi passade på att göra lite passande shopping under eftermiddagen. Julmat och annat högsäsongbetonat. Höll för säkerhets skull sporadisk koll på mobilen under tiden. Inte ett ljud från läraren.

När vi kom hem kvart över fem kollade jag mobilen igen. Då fanns det ett SMS: Vi flyger i afton! Hupp. Och jag som satt upp mig på flygning 18:30! Plötsligt blev det snabba ryck; fixa färdplan - tack och lov hade jag sparat både flygplansprofil och ruttprofiler på arowebben, så det var bara att sätta ihop dem och komplettera med några detaljer, så var det gefixt!

Och himla tur att jag kollat upp frekvenser tidigare. Bara att stoppa in vindförhållandena (34040kt på 2000 ft) i excelarket så spottades hela tidsschemat ut.
Snabbt snida till några mackor att äta på vägen och så iväg. Var på plats 18:15. Fortfarande ingen GustavNiklas inom synhåll; min urprungligen tilltänkte flygkompis till långnaven hade passet före mig.

Så småningom dök planet upp/ner, och det var dags för pilotbyte. En kort pappersadministration först dock; redovisning av teorikunskaper och ifyllnad av ansökan om NQ.

Fortsättning följer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback