Äntligen! eller Gå till väntläge

Vilken överraskning!
Jag hade som sagt bokat GustavNiklas både onsdag och torsdag, och Katanan ViktorTore fredag, så veckans flygning var ordnad. Eventuellt skulle jag ha pers med mig i planet, och det gnagde mig en smula. Det var länge sedan jag flög GustavNiklas, och däremellan har jag flugit Katanan och blivit "omskolad" så frågan var hur mycket gamla GustavNiklas-takter som fortfarande satt i?

Vaknade i morse, konstaterade mulet som vanligt, gjorde morgonbestyr och körde mot jobbet. Väl på väg tittade jag mot horisonten och såg ett ljus i väster, hmmm, vilket fick mig att kolla in molnen lite extra. Vid en närmare titt såg de inte ut som de vanliga stratusen, utan det var stratocumulus! Det verkade lovande; tyder på hög molnbas!
Och vinden var för ovanlighets skull lugn.
Idé!
Kanske skulle det gå att friska upp start och landning med GustavNiklas? Jag chansade, svängde söderut på E6, ner mot flygklubben!
Väl framme fick jag mina önskningar uppfyllda; planet var ledigt, molnbasen 2100 ft och vindstilla!
Så det var bara att göra daglig och hoppa in. Funderade ett ögonblick på att köra konversationen på engelska för att hålla mig á jour inför det kommande engelska språktestet, men bestämde mig för att fokusera på annat idag.

Tanken var alltså att få lite koll på att landningsproceduren för PA28 satt kvar efter Katanaträningen - trots allt är det en del som skiljer PA28 från Katana, både tekniskt och uppförandemässigt.

Ställde upp, drog på och lyfte. Check 1: Handen på gasreglaget upp till 60 kt. Efter lättningen drog det lite i högerhanden, som om den ville minska propellervarvet á la Katana.
Det kändes skillnad i motorstyrka nu; 300 fot nåddes i ett kick jämfört med den svagare Katanan.
Procedurerna tvärs sättningsmärket inför landning hade jag tydligen gjort så ofta att de satt i ryggmärgen - inga problem där inte.
Bra koll på farten under inflygningen, 75 knop, och höjden sjönk i jämn och fin takt, som om man aldrig gjort annat än flugit (lätt överdrift...)
Då kom dagens första "Efter studs och gå vidare via högervarv till väntläge syd, 1500 ft eller lägre." Jaha, då var Golden i antågande.
Nåja, sättningen satt iallafall bra, och jag drog på och svängde söderut.
En stunds cirkulerande och jag passade på och träna vingtippning. Otroligt nog satt det i stort sett perfekt. Och jag som tidigare haft problem med timingen. Vad har hänt???

Strax fick jag klart inflygning igen, men på finalen hörde jag återigen "Efter studs och gå vidare via högervarv till väntläge syd, 1500 ft eller lägre." Kinnarpsjeten i antågande...
Inget att be för. Ut igen och träna lite branta svängar. Efter ett tag klart igen. På finalen hördes vadå tror ni ? Just det. Då tröt tålamodet för mig. "Avsikt full stopp istället." Tack och adjö.

En halvtimme i luften och tre landningar. Dålig output på det avsedda, men jag fick lite väntlägesträning. Och en bekräftelse att trafikvarvsfärdigheten var i ordning. Redo för nästa flygtur.

Kommentarer
Postat av: PC

Du behöver väl inte göra språktest före 04/03/2011?

Eller tänkte du sätta "en 6:a och slippa"?

Postat av: Gerth

Nädå, ingen brådska för min del. Ska bara försöka hålla mig i språkform; gärna öka kunskapen också. Men en dubbelsexa hade suttit fint...

2008-02-12 @ 22:56:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback