Roskilde strikes back!

Hur tillbringar man sportlovet på bästa sätt? I luften, såklart!
Efter att ha konsulterat SMHI såg jag att stratusen skulle lyfta vid lunchtid, och efter att ha konsulterat den äkta hälften fick jag klart starta planeringen.

Dagens pass skulle tilldra sig i trafikvarvet med Katanan, i e första EKn med henne. Det är nu mer än en månad sedan jag avslutade inflygningen, så frågan var hur mycket jag mindes från de tre lärarledda passen.

På vägen till klubben satt jag i bilen och memorerade allt speciellt som skulle göras, både i tillsynsväg och förberedelser och sedan uppe i luften. Väl på plats kollade jag att TAFfen och METARen fortfarande var positiva, innan det var dags för daglig. Jag förundras fortfarande av hur billigt plastigt allt känns på Katanan, när man är van vid PA28ans plåtiga yttre...

Slog så en pling till tornet för att förbereda dem på min övning. Då kom dagens kalldusch: Tyvärr kan du inte öva så länge i varvet, eftersom en kärra från Roskilde har bokat instrumentinflygning hos oss i en timme. De skulle kommit om en kvart men har blivit lite försenade, så du kan nog iallafall hålla på i 20 minuter. Jaha. Nåja, bättre än inget. Plötsligt fick jag bråttom upp in i kärran.

Jag mindes dock att man skulle låta motorn gå ett bra tag på marken innan man lyfte, för att motortempen skulle hinna bli lagom. Så sedan jag fått igång fläkten tog jag det lilla lugna ut till väntplatsen.
Vinden var idag hela 13 knop, men bara 20° från sidan, så det skulle vara ganska snällt idag.

Klart starta och upp i varvet. Inga problem. Mitt för sättningsmärket på med förvärmning och bränslepump. Innan insvängning på basen gasavdrag och mitt på basen startklaff. In på basen och av med förvärmning och fullt propellervarv. Full koll på farten; drygt 65 knop och nästan inne över tröskeln landningsklaff (motorsvagt plan och stark motvind). Så var det bara sättningen kvar. Per definition gick alla fyra sättningarna bra; både jag och planet klarade oss utan skador. Men snyggt var det inte. Jo, kanske en av dem var hyfsad, men inte mer.

Jag ska nog be att få ett extra pass med läraren som bisittare, för att få till det där sista på ett bra sätt. Det känns som om det gått lite för lång tid sedan senaste Katanaövningen, speciellt med tanke på att man fortfarande är ganska grön i Katanan. Kunskaperna har inte hunnit sätta sig, så det känns onödigt att sitta och träna in ett felaktigt beteende på egen hand. Jag får ta den extrakostnaden som en investering i trygghet.


Kommentarer
Postat av: Johan

Seriöst, får det inte ligga en maskin i varvet om det är en annan som övar approacher???!!!
Blir dom överbelastade i tornet då eller vad är det frågan om???

Postat av: Bosse

Tycker också det låter konstigt att du inte fick ligga i varvet.
Tycker du är seriös som tar med lärare så du inte tränar in felaktigheter. Bra att lära rätt från början och inte träna in en massa dumheter.

2008-02-28 @ 15:17:17
URL: http://snubbelfot.wordpress.com/
Postat av: Johan

Hörrdu Gerthan, vi väntar på någon kommntar från din sida om det verkligen är sant???

2008-03-03 @ 17:04:42
URL: http://flyinn.se
Postat av: PC

Ängelholm kanske inte är vana med så mycket trafik ;)

2008-03-03 @ 18:12:53
URL: http://pcreithe.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback