Roskildefestivalen?

Dagens ämne: 1000-kronorsglassen i Roskilde, en annorlunda festival.

Som alla trogna bloggläsare minns, hade jag stora våndor om dagens flygövning - vart skulle det bära? Lunchen var inte speciellt lång, och en navigering kräver mycket förarbete. Å andra sidan skulle jag flyga solo, så då vore ju Katanaträning lämpligt. Men då skulle jag bara kunna flyga en halvtimme eftersom sedan skulle planet vara upptaget med skolning. Och vad är en halvtimme i sådant sagolikt väder som idag? Extrem-CAVOK och svag vind, det får ju bara inte vara outnyttjat!

Så jag bestämde mig att återuppta min förplanering från igår och satsa på Roskilde ändå! Slängde iväg två färdplaner och fick de godkända. Det tog lite tid att förstå sig på Själlands luftrumsindelning med G-luft i botten, förutom runt Roskilde och Köpenhamn, där det är D-luft närmast backen, och sedan C-luft ovanför i bekant trattform.

Kollade även upp
Roskildes flygplats i Danska AIPn för att se hur trafikvarvet såg ut och eventuella bullerkänsliga områden och vilka frekvenser som skulle användas. Ingen stor flygplats till ytan, men ändå hade de approach-, tower- och ATIS-frekvens.
Kollade förstås upp nuvarande och kommande väder både i Ängelholm och Roskilde, hellugnt kan man lugnt säga...

Så var lunchtimmen slagen och jag körde ner till klubben - kollade upp statusen på planet: Ingen hade flugit efter mig, alltså var det ganska torrt i tankarna. Ut med Katanan för att få ut GustavNiklas och så igång med motorn. Nähä, det var svårare det, men efter ett antal försök (med paus mellan) lyckades jag till slut få liv i motorn.
Ut till platta väst för full tank och sedan iväg. Satsade på engelska redan från start.

När jag väl passerat Farhult fick jag order att kontakta Copenhagen information inför gränspassagen. Fick en order jag aldrig fått tidigare: "Sqawk identity". En sekunds betänketid sedan mindes jag från teorikursen att det var ett sätt att "highlighta" mig på flygledarskärmen för att underlätta identiferingen, så jag tryckte identityknappen på transpondern och fick strax svaret "You are identified!"

Flög in via KOPIM i Danmark, precis som förra gången och sedan vidare med rak kurs på Valby, inpasseringspunkten till Roskilde. Med GPS-hjälp var det inga problem att hitta. Jag insåg däremot hur svårnavigerat Danmark kan vara; så tätt mellan de många byerne så det var svårt att se vilken som var vilken. Men jag hittade Lyngby, där jag skulle gå in i C-luft, så jag avslutade kontakten med Copenhagen och ropade upp Approachen i Roskilde istället.
Nu kom straffet för att man pratar bra flygengelska; flygledaren tror att man är flygproffs och rabblar långa radängor på bästa engelska danskbrytning, så det var ett antal gånger under flygturen jag fick säga "Say again", och ibland igen "Say again but slower", innan jag förstod.
Dessutom var det livlig radiotrafik på frekvensen, så det gällde att ta tillvara minsta lucka om man ville säga något. En föraning om vad som skulle komma.
Passade även på att avlyssna ATIS för att ha koll på bana och lufttryck. Så skymtade jag flygplatsen en bit bort.

Vidare över Valby fick jag order att byta till Tower-frekvensen och anmäla när jag angjort medvinden. Hittade de bullerkänsliga områdena, som gjorde att det fick bli en lång final för att kunna runda områdena utan irritation.
Angjorde medvinden och fick order att anmäla när jag var redo att svänga in på basen.
Gjorde förberedelser och var precis klar att svänga in på basen när någon annan började snacka på radion, så det blev en extra lång final istället.

Efter 35 minuter i luften fick jag till en bra sättning, och nu var det bara att taxa till terminalen. Bara och bara, det fanns ett antal taxivägar i ett rutnät, trots den relativt lilla flygplatsen (Rullbanorna är "bara" 1500 resp 1800 m långa).
Som det intensiva snacket på radion indikerade, var det ett riktigt getingbo på flygplatsen. Hela tiden småplan som startade och landade i en strid ström, och därmed såg till att taxibanorna inte låg öde.
Väldigt ovant för mig, som brukar hålla till vid en ganska stor flygplats, men där man oftast är ensam; då och då får man samsas med en SAS eller Golden.

Till slut lyckades jag nå plattan och hittade C-skylten för att gå in och betala flygplatsavgiften. Kändes lite märkvärdigt... trevliga danskar tog emot och sedan gick jag och köpte en glass för att fira landningen. Ingen tid att förlora, lunchen var kort så det blev att äta upp glassen på väg till planet. Uppsittning och igång igen.

Jaha, direkt fick jag order att byta frekvens, tydligen en egen markrörelsefrekvens. Som sagt, stor flygplats. Taxade till väntplatsen via ett antal korsningar (trafikljus hade gjort stor nytta här!), där jag fick order att byta till den vanliga tornfrekvensen, och så fick jag snällt vänta på min tur att ställa upp. Till slut fick jag klartecken att starta och drog iväg.
Mitt under stigningen korsade ett plan min väg bara några hundra meter framför mig - var tornet kalla eller slarviga? Och när jag spanade uppåt bakåt såg jag en stor trafikkärra (MD80?) korsa min väg typ 1000 fot ovanför, på väg mot Kastrup.
Som sagt, intensivt.

Hemresan skedde utan större åthävor, exakt samma väg som på nervägen. Det var bara att njuta av utsikten. Över Hornbaek fick jag även kontakt med Sweden Control, vilket gjorde att jag på min relativt korta resa fick ratta in totalt sju olika frekvenser; Ängelholm TWR, Copenhagen Info, Roskilde Approach, Roskilde ATIS, Roskilde TWR, Roskilde GND och Sweden Control.
Väl på hemmaplan fick jag klart inflygning och landade, samtidigt som min fd elev höll på i trafikvarvet med Katanan.
Denna gång hade jag stenkoll på farten under finalen, tänkte att det här blir finemang. Och vad händer? Roterar för tidigt och får till en rejäl ballong...
Som lök på laxen är min gamle flyglärare på klubben och ser alltsammans. Typiskt. Men han berömde mig iallafall för min flygengelska...

Summering: En härlig utflykt i ett härligt flygväder. En grymt lärorik upplevelse att komma till en "stor" flygplats trafikmässigt sett. Och en rejäl dos flygengelska. Helt enkelt en väldigt lyckad dag!

Nästa steg? Det måste bli trafikvarvet med Katanan. De kunskaperna sitter fortfarande ganska löst. Kanske nästa vecka?

Kommentarer
Postat av: PC

Jag har fortfarande kvar att landa utomlands... startat har jag gjort :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback