Hat trick!

Inte illa; tredje flygningen på fem dagar - vilket påsklov!

Dagens utflykt var i och för sig bara en kort sväng runt sydhalland, men ändå. Jag tog med mig ett gäng svågerbarn på en tur över hemmet och grannskapet. För första gången i luften, och det blev succé.
Som jag sa till frugan: Att inte flyga i detta väder är totalt slöseri med tid: Nästan vindstilla och några moln på 3000 fot.

En av passagerarna, som turligt nog vann slantsinglingen om placeringen och fick sitta i högersätet, hade det lite besvärligt med flygturen. Så fort det hände något "konstigt" som stigning, sväng, skump eller landning hördes ett kvid från honom. Han var betydligt tuffare innan flygningen... men som sagt, jag hade honom under noggrann verbal och optisk uppsikt, och jag kunde konstatera att det var mer ovana än obehag. Efteråt var allt bra igen.

Flickorna i baksätet var desto mer exalterade och glada och tyckte det kändes som att vara på Liseberg; kamerorna gick varma.

Turen gick ut över Karup innan vi svängde höger för att följa norrsluttningen av åsen inåt landet. Intressant att se skillnaden i snö: Norrsluttningen och flacken närmast var helvit, men ute på slätten hade det gröna åter tagit kommandot.
Vi flög in till Vallåsens skidanläggning där vi konstaterade att de hade öppet, trots tidigare lov om att ha stängt för säsongen. Det var förstås innan måndagens snökaos...
Efter det gjorde vi en 180 och flög tillbaka samma väg som vi kom. Trots att vi flög på 1500 ft QNH märkte inte mina passagerare att vi flög över åsen (maxhöjd 224 möh). "Va, är detta Hallandsås???"

Landningen var sällsynt bra, och vid debriefingen efteråt tyckte de stigningen vid starten kändes mest. Och i början var den mekaniska turbulensen över åsen lite störande, men de vande sig snart. Inflygningen och landningen var tydligen oväntat omärkliga.

Åtminstone flickorna bak i planet ville snart upp och flyga igen. Och broren ville nog inte verka mesig utan höll försiktigt med...

Nu får det bli flyguppehåll ett tag. Några dagar iallafall.

Kommentarer
Postat av: anders

Härlig läsning! Själv har jag mest bara problemet att mina småpax brukar somna i kärran... rollsroyce-vaggvisa...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback