Söndagsflygare

Äntligen dags att få lite luft under vingarna igen. Fast det var inte på det förväntade sättet.
Vi hade planerat in ett träningspass i varvet med Katanan, flygläraren och jag. Klockan nio. Vaknade av väckarklockan sju i morse; snabb titt ut och konstaterade att det var en härlig morgon, svag vind och högt i tak. Bara någon minut senare vaknade jag ur mina rosendrömmar av lärarens SMS som konstaterade att dimman inte skulle lätta förrän tio och dagen var redan fullbokad för hans del.
Jaha, då var det som vanligt: Fint väder norr om åsen, skitväder söder om. Så det blev att boka ny tid en vecka fram i tiden.

Plan B började därmed ta form. Det skulle ju bli hyfsat väder efter dimman, och det vore synd att inte utnyttja tillfället. Så jag bokade en tid med GustavNiklas och hörde med en bekant istället om han var intresserad av en tur. Självklart! Önskemålen var en lokal tur över Sydhalland och Bjäre, så så fick det bli.
Det var småplanspremiär för hans del, så det var mycket frågor och wow från honom. Kul.
Precis norr om åsen låg det ett stråk moln på 1500 fot, så för att få överblick över läget tog vi oss upp på 2000 ft och fortsatte förbi molnen vidare upp till Laholm och Lilla Tjärby innan vi svänge söderut. Lagom vid foten kom molnen igen, denna gången lite luckrare, så genom att köra slalom på lägre höjd kunde vi vara lagliga och ändå se hemtraktens omgivningar.

Sedan fortsatte vi västerut ur molnflocken på 1500 ft ut över Båstad, Hovs hallar och Hallands väderö innan vi svängde österut mot Torekov och gick in i CTR igen för inflygning. Vindarna var äckligt bra, några få knop rätt i banan, så det blev en riktigt stilig landning om jag får säga det själv. Även sällskapet tyckte det tydligen.

En skön oplanerad söndagsutflykt som sagt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback