Inför NQ V

Den låter vänta på sig några dagar, långnaven. Preliminär T/O på onsdag om vädergudarna vill.
Jag har slagit mig samman med en kollega på lärarens inrådan, för att på så vis få till en extra lång nav. Om allt går vägen ska jag flyga till Landvetter, för att byta plats där och så får kollegan flyga hem.

Läraren ville att vi ska hitta lite mindre fält för att få träning på dålig upplysning. Visst. Men när man kollar AIP så visar det sig att det inte finns så många mindre fält längs västkusten och inåt landet som har belysning - de flesta är helt utan. Jag har dock lyckats hitta två lämpliga kandidater: Varberg och Falköping. Om jag förstår saken rätt så har Varberg belysning på sitt lilla gräsfält, och Falköping har asfalt och t o m PAPI, men bara på ena hållet.
Turen ESTA-Varberg-Falköping-Landvetter skulle enligt
great circle mapper ta 1:49 med GS100 kt, så det borde bli bra tidsmässigt iallafall. Turen till ära har jag beställt Göteborgs TMA-karta. Smålänningen i mig gjorde att det fick bli i oplastat utförande; det är ju inte så ofta man flyger ditåt.

Plan B är en tur i österled, dock inte så mycket nytt jämfört med tidigare erfarenheter. Jag tänker mig rutten ESTA-Halmstad-Sturup-Kallinge, vilket inte ger någon småfältsvana. Eller kanske jag byter ut Halmstad mot Eslöv och Sövdeborg för att få lite nytt? Gräsfält med belysning. Då blir flygtiden kortare (1:14), men mer arbete (positivt). Och hur spännande är Halmstad? Återstår bara att kolla om det är ok att kvällslanda överallt.

Jaha, en snabb flukt i NOTAM grusade två fält; Varberg stängt pga mjukt underlag, och Eslövs ljus ur funktion. Annars verkade de andra vara ok, även med öppettider.

Vi sover på saken...

Kommentarer
Postat av: Pehr

OT:

Apan som färdas genom rymden i överljudsfart...

http://se.youtube.com/watch?v=tEBVWjwXTIo

2008-11-25 @ 08:28:56
Postat av: Gerth

Det låter mycket troligt...

2008-11-25 @ 13:34:01
Postat av: Kjell

Kanske sent... Men Borås, ESGE ligger invid Landvetter och vi har lyse... Bara att blindsända i 10 sek. Välkommen/K.

2008-11-25 @ 23:19:16
Postat av: Johan

Sövdeborg är ett fint fält. Ta dig dit...

...om du inte redan har flugit naven dvs, för det var ju fina NQ kvällar både söndag och tisdag.

2008-11-27 @ 10:47:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback