Maslow steg 5

Återigen överraskad! En del dagar blir inte alls vad man tänkt sig.
Igår var det planerat flygning sedan några dagar tillbaka, och idag ingen flygning pga storm. Det blev tvärtom.

Igår var vinden lite väl tuff för flygning, typ 250/16 (bana 32 "bästa" val...), så då ställde jag. Idag mojnade vinden framåt kvällen, så METARen visade 260/13 och TAFfen 260/10. Det skulle inte bli tid för någon längre tur, utan bara en sväng utanför CTR på typ en halvtimme innan solnedgången.

Efter klartecken från frugan var jag på plats tio i sex, kollade planet och pappren. Fortfarande friska sidvindar, men de skulle förhoppningsvis avta. Spanade in i teorilokalen där årets kull hade sin första söndagskväll. Till och med några tjejer i gänget. Ovanligt och trevligt.

Dagens träning skulle bli på det verbala planet; engelskasnack för att värma upp inför den stundande Roskildeutflykten. Jag har inte pratat engelska i Katanan tidigare, så det kunde vara bra att träna på att säga SierraEchoFoxVictorTango istället för SierraEchoKiloGolfNovember...
På väg till väntplatsen (holding position) såg jag nämnda GolfNovember landa. Tänkte inte på hur landningen såg ut. Mer om det senare.

Fick klart starta och svänga höger mot Karup - drog på. Hmm, väldigt oroligt i sidled. Sidvinden... Men upp iallafall och iväg. Fick hålla upp ordentligt. Och så fick jag ny order; fortsätt rakt fram till kusten. Jag hade nämligen en Kullaflyg i häcken som ville ha svängrum. I sinom tid blev det klart att svänga, så jag tog kurs mot Båstad och flög över Sinarpsdalen innan jag svänge höger vid Båstad. Fortsatte österut över huset,
Vallåsen och Kungsbygget innan det var dags att ta sig in i CTR via Vastersjon. Funderade på att göra en klafflös landning för att inte få större vindfång än nödvändigt, men så ville flygledaren att jag skulle göra en kort inflygning för att lämna plats för nästa Kullaflyg.

Och inte blev det bättre att få reda på att vinden ökat till 250/15! Mental förberedelse med skevning och motroder.
Det blev en ganska orolig final, liksom starten, men jag hade koll hela tiden. Och över tröskeln var det en barnlek - det blev faktiskt den snyggaste landningen på mycket länge. Mycket märkligt. Speciellt med tanke på förhållandena. Men jag vidhåller att Katanan känns mindre sidvindskänslig än PA28n.

Yster i hågen taxade jag till hangaren, där eleverna hade samlats kring GustavNiklas för genomgång av instrumentpanelen, och när väl Katanan var på plats fick även den del av uppmärksamheten.

Efteråt kollade jag in vem det var som hade spakat PA28 när vi möttes på banan. Det visade sig vara min gamle skolelev som gjorde sin jungfrutur efter erhållet cert. Gratulerar!

Vilken dag! Nu sover jag gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback