Vad har hänt?

Inte ett ljud(?) på bloggen på tre veckor... nåt fel?
Nädå, bara lite slöhet. Å andra sidan har det inte hänt så mycket i flygväg heller. Höstväder och höstmörker är effektiva p-sättare för flygning.

Fast jag har undanhållit en flygning för er, gott folk; för ca två veckor sedan tog jag en tur med Katanan och en kollega. Som det var premiär för honom tänkte jag ta en traditionell runda över hans hus, och därefter ställa kosan till norra Själland som omväxling.

Tyvärr blev det lite väl stressigt med färdplanen i och med att den ska vara inlämnad en timme före utrikesflygning, så jag skippade färdplan och Danmark och gjorde en extended-south-halland-bjäre-tour. Dvs upp över Laholm via Laxvik till Halmstad och Tylösand (17 september=folktomt), innan vi vände tillbaka samma väg och flög längs bukten och Båstad - Hovs hallar - Hallands väderö innan vi vände in mot lång final via Torekov.

Det var vädermässigt en riktig smörflygning med bara svaga vindar, helt kolugnt över Hallandsås, där det annars kan vara lite skuttigt på låg höjd av den mekaniska turbulensen. Den svaga vinden gjorde så att vi fick klar inflygning bana 14, medan vi hörde SAS få klart ställa upp bana 32. Lite märklig känsla att landa med en 737 på väg ut på andra banändan...

Som ersättning till den inställda danmarksrundan tänkte jag idag göra en revival av tidigare upplevelse och dra till Roskilde med kollegan, så igår kväll satt jag och preppade karta och gjorde en driftfärdplan och la in en ruttprofil på fpc. Men tyvärr blåste rundan bort - 15 knops vind med bäring 60-70 grader blir lite väl mycket sidvind om man ska ha marginal till ytterligare vridning och ökning (i natt väntas storm). Katanan har max demonstrerad sidvindskomposant på 15 knop, så jag får vänta med att utnyttja den sparade rutten.

Övrigt i flygväg: Förra helgen firade flygklubben 40 år med en fest, som jag tyvärr behövde prioritera bort. Det är mycket på familjeschemat nu...
Och enligt bokningen ska min tidigare elev (i skolan alltså) ha flugit upp igår. Undrar hur det gick?

Och så lite icke flyg: Jag blev farbror i förrgår! Ffg. En liten brorsdotter blev det. Ok, syskonbarn till oss är inget nytt, men detta var första på min sida.

Som sagt, mörkret kommer över oss mer och mer, men för första gången på länge är det nästan så jag längtar efter det. Min NQ kan dra igång så snart normaltiden är här. Då går det nämligen att studsa i mörker innan studsförbudet träder i kraft kl 20. Tills dess får det bli teoristudier.

Sporadiska lärdomar hittills:
Nomalt sett i flygvärlden är det inte tillåtet att flyga VFR på natten, men Sverige är ett underbart undantag. Planeringsminima för distansflygning natt är 8 km sikt, 2000 ft molnbas. Siktkravet för planering är onödigt specad, eftersom man alltid måste ha minst 8 km sikt vid nattflygning, oavsett luftrumsklass.
On-top-flygning ej tillåten under mörker.

Dags att dra sig tillbaka för natten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback