Avslutning

Äntligen blev det ett hål i jul/nyårsstöket så att jag kunde ta mig en avkopplande flygtur.

Eftersom det bara varit småturer på sistone ville jag göra något mer "rejält", så det fick bli en tur till Sturup, eller Malmö Airport som det heter nuförtiden. Vädret var långt ifrån drömmen i morse, regn med snö och stratus. Låg molnbas, men TAFfen och SMHI lovade sol fram på dagen, så jag planerade optimistiskt.
Vindarna också gynnsamma, blåsigt men hyfsat rätt i banan - både i Ängelholm och Sturup.

Så jag slängde ihop en färdplan och kollade upp alla möjliga och omöjliga frekvenser, och skrev även ut VAC för Sturup från IAP. Om man skulle råka bli kommenderad till väntläge. Den läxan har man lärt sig. Rutten fick bli över Ljungbyhed på vägen ner, och sedan längs kusten på hemvägen.

Eftersom Katanan var upptagen med skolning hela dagen fick det bli GustavNiklas som fick den äran. Lite dyrare, lite bättre.
Väl på plats på klubben kollade jag planets papper och räknade på en driftis för att kolla bränslemängd. Skulle klara sig utan att fylla på. Dags för daglig tillsyn. Allt var bra, förutom babords navljus. Plötsligt fick jag hjärnsläpp. Hur var det? Får man flyga utan navljus på dagen? Kollade upp BCL-T, där det bara stod om flygning i mörker, inget om dager. Alltså ok. Konsulterade för säkerhets skull flygläraren som råkade passera, och han bekräftade min tanke.
Han skulle se till att ljuset byttes efter min tur.

Nu i mellandagarna är det inte något trafikflyg mitt på dan, så då har tornet stängt, vilket innebär att jag fick klara mig själv i etern och försöka konsultera insatsledaren för att få reda på läget.

En sista koll på vädret. Hmm. Molnen hade inte lyft riktigt på Sturup ännu, men skulle ha gjort det tills jag kom dit. Däremot var det lite si och så i Ljungbyhed. Nåja, i Ängelholm med omnejd var det iallafall CAVOK, så jag satt upp och drog iväg.

Lite ovant att bara prata rätt ut i etern och inte behöva klarering till allt... Transponder 7000 och ut från trafikvarvet. Ropade upp Sweden Control direkt, aktiverade färdplanen och fick ny kod. Steg upp till 2000 fot enligt färdplanen, och såg att molnen bildade väggar längs en korridor till Ljungbyhed, så jag begärde 3000 fot istället. Hmmm. Fortfarande inte över molnen, men rakt ner var det fin sikt. Upptäckte här att jag hade glömt kamerans minneskort hemma... annoying.
Kollade upp vädret på Sturup via flygledaren, och där var molnbasen tillräckligt hög för inflygning/landning.

Enligt färdplanen skulle jag svänga söderut över Ljungbyhed, men med molnsituationen valde jag att fortsätta rakt fram, där jag skymtade Ringsjön.
Fick påringning av flygledaren, som meddelade att nu hade molnen lyft officiellt, så jag skulle alltså kunna flyga on-top ett tag. Skulle nog behövas sådär 4-5000 fot. Kanske inte populärt rakt under inflygningen till Sturup. Att gå mellan Söderåsen och moln såg lite väl risky ut.

Väl framme vid Ringsjön var jag tvungen att passera moln, och då valde jag att gå under dem. 1500 fot var lugnt och det kunde jag sedan behålla hela vägen till Sturup.

Som nybliven intresserad av gammalt militärt tog jag mig inom synhåll för det nedlagda Sjöbofältet. Hyfsat stor anläggning typ Byholma...
Därefter var det dags att ta sig in i CTR via Slimminge. Och som om jag varit synsk fick jag besked: Gå mot väntläge Ost. Jajamän - ska ske. Inga problem att hitta dit tack vare VAC.

Och där fick jag ligga och snurra ett bra tag - nästan tio minuter vill jag minnas. Ett landande och ett startande trafikflyg skulle före mig. Lagom kul att se pengarna flyga iväg... funderade kort på att dra hem utan att landa, men hade jag nu flugit så långt så var det väl ändå katten. Till slut var det iallafall min tur. Gjorde en snygg inflygning, landning ok men lite hög rotation, och sedan dra på och iväg igen.

Ut via Torup efter att ha haft Malmö och Turning Torso mitt i blickfånget. Begärde 2000 ft av tornet och fick det klarerat innan jag bytte till Sweden och steg.

När jag så ropade upp Sweden var det en besk röst som bad mig bekräfta min höjd. Jodå, 2000 fot har jag. "Vet du att du befinner dig inne i TMA?" "Ja, jag har begärt och fått klartecken från tornet att stiga till 2000." "Det har jag svårt att tro. Jag ska ta och kolla upp det." Hoppsan. Nåja, jag sjunker ner till 1500 fot under tiden. Efter ett tag återkommer mannen, nu med mildare tonfall. "Du hade rätt. Du får fortsätta på 2000 fot om du vill."
Det är mänskligt att ha fel...

Själva hemfärden var väldigt händelsefattig, det bara rullade på. Molnen lyste här med sin frånvaro, så jag kopplade in autopiloten och tränade lite kartläsning. Spanade in Kågerödsfältet för framtida besök.

Inflygningen och landningen var också enligt rutinen (minus flygledare, så jag fick avsluta färdplanen manuellt) och en trevlig utflykt var till ända.

Summering: Det var helt rätt med en långfärd nu, en hel del som faller bort och glöms med fältnära verksamhet. Och så var det bra att träna flygning med moln inblandade. Jag flyger oftast när det är CAVOK. "Ospännande..."
Synd bara att jag inte kunde fota något.
Nåja. Vad är väl en bal på slottet? Nu är iallafall den värsta flygabstinensen botad.
Året kan avslutas.







Kommentarer
Postat av: Anonym

Trevligt läsning unge man!

Mvh

Tord


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback