Inskolning

Igår var det dags för inskolning igen, dvs mellansonen skulle få flygträning ffg med pappa. Tidigare har han motsträvigt flugit "stort" plan, dvs Fokker 50 och DH Dash 8, men motsatt sig flygning med mindre, typ PA28.

Men igår insisterade jag på att han skulle följa med till klubben och åtminstone åka med en runda på marken och sedan om han ville, ta en sväng i luften också.
Så det fick bli Katanan som fick den äran (fint flygväder igår gjorde såklart att PA28 var upptagen). Kollade upp väder och vind, perfekt vind för nybörjare: 6 knop i princip rätt i banan.

Ringde tornet och förvarnade om aktiviteten, sedan satt vi oss till rätta och startade upp. Begärde taxi till platta väst, en lagom sträcka på några hundra meter. Innan vi kommit fram sa sonen: Nu vill jag flyga!
Hoppsan, det här gick lättare än väntat! Kanske träningen med sommarrodel i förra veckan gjort underverk med modigheten?
Så jag svängde in på platta väst och bad om klarering för att komma upp i varvet. Fritt fram.
-Ska vi flyga nu?
-Nej, först måste vi taxa fram till väntplatsen. Detta är bara taxibanan.
Väl framme vid väntplatsen:
-Ska vi flyga nu?
-Nej, nu ska vi göra motorkontroll och lite annat så att vi är säkra på att planet fungerar bra.
Efter motorcheck fick vi klart att ställa upp och starta bana 14.
-Nu ska vi flyga! Är du redo?
-Jadå.
Och jag startade mitt försiktigaste och planet lyfte snällt (Katana VILL flyga, behöver inte "krusas" upp som PA28) och gjorde en lagom stigning upp i varvet.
-Kul!!! sa sonen.
Väl uppe i varvet svängde jag in på medvinden, dags att landa.
-Va, ska vi inte flyga mer??? Tråkigt!
-Nejdu, det sparar vi till nästa gång. (Pedagogisk tanke att han ska ha något att längta efter.)
Så jag gjorde en överdrivet försiktig inflygning med svaga bankningar och en tjusig sättning. Väldigt kort stoppsträcka, så jag fick ffg taxa bana Alfa till Charlie! Hyfsat STOL...
Därmed blev det en låååååång taxning på Charlie för att komma till klubben. Ska nog landa längre in på banan nästa gång. Å andra sidan blir det kanske sämre med precisionsträningen då?

Nåväl. En lyckad premiär och inskolning. Idag frågade sonen om vi inte kunde flyga idag igen... 

Kommentarer
Postat av: F

haha ... snyggt där, att så in ett "litet frö". Nu flyg-bond'ar far o son snart:)

Postat av: PC

Jag gjorde omvänt och tog med min fader upp. Dock har han 15,000 timmar på diverse typer och tyckte väl det var lite tråkigt att bara flyga över Arlanda i en C172. Men lite stolt var han nog ändå och hans gamla instruktörsgener höll tyst till dagen efter med godkänt betyg. ;)

2009-08-05 @ 23:23:57
URL: http://pcreithe.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback