Sommartider

Jodå, bloggen lever, fan trot!
Det har väl bara inte hänt så mycket i flygväg sedan sist. Men så var det detta med ketchupeffekten, för i helgen har det varit desto mer flyga. I söndags var det dags att ta med årets avgångstekniker på en flygtur över nejden, därför kändes det lämpligt med en liten brush-up dagen innan.

Jag tog mig alltså en runda med GustavNiklas ut över Kullahalvön på grundträning; flygning i lågfart och branta svängar (nej, inte samtidigt...), allt på säker höjd. Tanken var att jag skulle kört lite studsar, men klockan hann bli mer än fem, så det fick avbokas för grannsämjans skull.

En liten lärdom om tankar: När jag kollade flygdagboken om tankstatusen, var det flugit en timme efter senaste tankningen som renderade i 86 l ombord. En timme á 35 liter skulle ge 50 liter kvar - ok för en halvtimmes flygning. Fast hur 17 kunde man vara så bergsäker att det fanns exakt 86 liter ombord efter tankning? Kan det varit felskrivet; 86 liter tankat kanske? Jag tog stickan och gjorde en manuell mätning med okulär bedömning, och kom fram till att det för tillfället fanns över 100 liter i tankarna. Alltså torde det vara skrivet i fel kolumn. Skickade en hint via mail till tankaren...

Nåja, uppe i luften kändes det att det var länge sedan man gjorde lågfart och branta svängar. Katten vad ringrostigt. Gick väl hyfsat men inte mer. Så jag bestämde mig för att boka ett uppfräschningspass med min gamle lärare för att gå igenom sådant som inte ingår i "standardflygning".

Söndagen då, efter rundtursflyningen skulle det bli lite tid över, så jag tog med en kompis på en längre runda efteråt.
Vi flög ut över Västersjön, via Markaryd längs E4 upp till Feringe (ESMG) för en studs. Var det tänkt. Men det blev en rejäl pluslandning, så för säkerhets skull gjorde jag full stopp istället och taxade tillbaka för en start från banänden.

Upp igen och sedan ut över Bolmsö för en sväng över barndomshemmet innan vi på paxens begäran tog en titt på Byholma flygfält och det nu decimerade virkesupplaget efter Gudrun. Vidare ner över det ospännande skogsområdet söder om 25:an till Knäred och Våxtorp innan vi avrundade med en fotorunda över våra respektive hus.
Summa summarum en liten bagatell på 80 minuter i högsommarvärme. Den värsta flygabstinensen var kurerad.

Foton från rundan? Tjä, inget superväder för foto. Mycket disigt. T ex när vi låg över Markaryd på 3000 ft kunde vi inte se Laholmsbukten 5 mil bort pga dis. Jag minns under min EK-nav då jag låg mitt över Kronoberg på 8500 ft och kunde se såväl Laholmsbukten som Kalmarsund... ahhh.

Blue skies!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback