EK!!!

OK gott folk - idag var det dagen med stort E. Som i ensam.
Läraren hade en lucka i sin planering (egentligen upptagen), så vi satsade på studsar igen. Väl på plats spanade jag lite nervöst in METAREN. På väg söderut hade jag observerat att vinden var friskare än igår. Med fel riktning kunde en eventuell EK blåsa bort. Men METARen var ju nästan äckligt bra: Vinden 14011KT, d v s rak motvind på bana 14! Och CAVOK, naturligtvis...
Jag hörde när läraren ringde in färdplanen: "Vi börjar med två i planet, och om allt går bra så hoppar jag av så småningom och det blir bara en i planet."
Han menade alltså allvar! Pulsen tog ett stort steg åt öster, förlåt uppåt och adrenalinet pumpade igång.

Han förberedde mig genom att ta med tankkortet; när han klivit av skulle planet bli ovanligt lätt, så vi skulle sedan ersätta hans vikt med bensin istället. S i vänster och Full i höger.

Upp i luften och direkt började krånglet; efter studs väntläge söder var ordern från tornet. Typiskt, precis som igår var bröderna Kulla och Sas på väg och pockade på bana. Så det blev att harva runt Skälderviken ett bra tag. Så länge att läraren började planera landning istället för att bränna tid, men tornet hejdade honom och sa att det var klart i varvet. För omväxlings skull blev det högervarv bana 14; kändes avigt men finalen var ju densamma.

All trafik gjorde att det blev en massa extrasnack, som jag hade svårt att hänga med i, så läraren fick sufflera. Och en massa annat småstrul som gjorde att jag kände mej ganska billig. De första landningarna var sådär, men plötsligt fick jag till två kanonlandningar. Satt som gjutna, för första gången! Då var det dags att avbryta för avstigning, enligt order. Nu skulle det ske!

Men först ställde läraren kontrollfrågan om jag verkligen ville det själv. Viktigt att det inte var HANS beslut att begå EK, utan jag måste själv vilja och inte skylla på något eller någon. Men varför tveka?


Så vi tankade upp KalleGustav och körde till klubben för att koppla av och ladda upp. Det behövdes! Avslutningsvis några goda råd från läraren innan det var dags för uppsittning.

Fick "Also sprach Zarathustra" i huvudet, ni vet temat från 2001-ett rymdäventyr, uppblandat med en bild av Stig Helmer i Sällskapsresan 1 - jag kan flyga, jag är inte rädd! En sista vindrufs i håret innan jag hoppade in. Konstig känsla att sitta ensam i kabinen. Men det var inte så obehagligt som väntat. Första gången ensam i bilen efter körkortet var läskigare.

Körde helt enligt skolboken vid uttaxning. Hörde inget från läraren på radion, så jag spanade ängsligt bakåt för att se om han kom utspringande från klubbhuset med någon attiralj, men han kom aldrig...
Jag gjorde två studsar innan full stopp. Bättre landningar hade jag definitivt gjort. Så jag sa till läraren när jag återkom att jag hoppades att han inte tittat ut. Det hade han, tyvärr. Men ner kom jag.


Kommentarer
Postat av: anders

GRATTIS!!!!

Vi vill höra allt!

Postat av: H

Grattis! :)

2007-03-29 @ 19:52:38
Postat av: PC

Men förbaskade skåning :-p

GRATTIS!

2007-03-29 @ 20:02:51
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Johan

Grattis!!! En milstolpe är passerad nu är det ju bara slutspurten kvar så har du certet i hamnn efter sommaren då kanske! :)

2007-03-29 @ 20:03:08
URL: http://www.f15fk.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback