Väder och vind

Ett litet blixtinlägg från kvällens övning i meteorologi:
Vi ägnade halva kvällen åt att repetera förra lektionen; först lite kodläsning (tyda METAR, TAF och SWC), vilket var en baggis efter vinterns ändlösa ofrivilliga studerande av TAFfar och METARer för att få reda på flygbart väder. Därefter en genomgång av övningsfrågorna till de första kapitlen. Himla klurigt när man inte hade flervalsfrågor, men samtidigt bra för då måste man kunna sin sak utan att få chansa...
Att man kan få till så kluriga frågor om QNH, QFE och QFF!

Efter fikat hann vi med en kort stund med vindar - corilois-kraft, gradientkraft, konvergens, divergens, friktionsskikt och sjöbris.
Kort vad jag lärde mig: Pga friktion mot marken kommer vinden att ändra riktning och storlek, så att högre upp i luften kommer vinden ofta att komma från ett högre gradtal och starkare. Vindskjuvning.
Och mellan varmfront och kallfront är det stabilt skitväder, men efter kallfronten är det labilt flygbart väder.
Om det blåser snett mot kusten kommer kusteffekten (vinden vrider sig längs med kustlinjen) ge en konvergens så att molnen packar sig, medan om det blåser snett från kusten kommer samma effekt att ge en divergens så att molnen löses upp.
Nu blir det definitivt uppehåll på bloggen till åtminstone söndag, eftersom Tyskland hägrar.
Auf Wienerschnitzel!

Kommentarer
Postat av: Mange

O hur gick det med roteringen? Jag antar att du menar sekvensen när du kommer in i markeffekten? Flyger du C172 eller?

Tips: ta alltid upp nosen liiite mer än vad du hade tänkt dig så brukar det bli bra, funkade för mig iaf :)

Hur långt har du kvar till uppflygningen?

mvh Mange på Ari Ben Aviator

2007-03-19 @ 15:51:00
Postat av: Anonym

läste att du flyger pa28an, så den behöver du inte svara på iaf ;)

2007-03-19 @ 15:52:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback