Att grilla eller grillas eller inte grillas, det är frågan...

En lååång dag går mot sitt slut. Det har verkligen hänt saker idag:

Först var jag på plats i skolan för att testa mina elevers kunskaper i matematik C; nationellt prov i allt om derivata och lite till. (skolverket har börjat göra åtgärder för att stävja fusk med att proven sprids på internet innan provdagen, dels får proven inte öppnas av lärarna på skolan förrän tidigast dagen innan provet, dels kommer bedömningsanvisningarna/facit inte ut förrän nästa vecka)

Sedan satte jag mig i bilen och körde ner till Höganäs, 50 minuter iväg, för att själv göra tre luftisprov (luftfartyg generellt, flygningens grundprinciper och radiokommunikation). Trodde jag. När jag var på plats och hade loggat in upptäckte jag att det saknades välj-knappar till resp ämne på skärmen. Mycket skumt. Så jag försökte ringa luftis för att få hjälp, men det fanns ingen på plats som kunde svara. Jag ringde istället min lärare som sa att han visst hade godkänt mig för examination, och att han skulle prata med luftis efter lunchen.

Jaha, så det blev ogjort ärende. Jag fick köra tillbaka till skolan och dra av andra lektionspasset också innan hemkörning. Men jag dealade med lärare och provvakt om ny tid efter kvällens teori (om datorsystemet skulle fungera).

Senare ringde läraren och berättade mystiska saker: Enligt kvinnan på luftis hade jag redan varit inloggad ett antal gånger innan dagens övning; första gången redan 28 januari. Det intressanta är att jag inte fick pappret med mina inloggningsuppgifter förrän för ca två veckor sedan... och idag var första gången jag försökte.
Vidare hade som sagt läraren lagt in godkännande, som var borta. Under deras telefonsamtal la han in nya godkännanden, som under samtalet försvann igen! Är det någon beta-version på programmet, eller???
Luftis skulle titta närmare på saken under eftermiddagen iallafall.

När jag så småningom kom till kvällens teori meddelade läraren att allt skulle vara klart nu, så efter avklarat skolprov i human factors skulle jag avvika söderut igen.
Skolprovet ja; vår lärare i detta ämne har jag aldrig träffat, eftersom jag skubbade från de båda lektionstillfällena (det var två 6-timmarspass som låg mitt på lördag och tog upp för mycket helgtid för min smak). Hon satte iallafall ihop ett test och jag fick ihop ca 50% av 30 frågor. Bra, med tanke på att jag inte heller har pluggat inför testet (har ju haft fullt upp med plugg inför de skarpa proven), utan tidigare bara läst igenom snabbt.

Nåja, huvudet krympte några storlekar under provet (smurfiga frågor),  så man var lite mör i skallen efteråt. Lite för mör för att det skulle kännas bra inför de skarpa proven. Men - som det heter i lumpen - hellre dö än tveka!

Började med Flygningens grundprinciper eftersom jag hade haft bäst resultat i det i 1000 frågor. Klar på 15 minuter - passed! Inga konstiga frågor, bara annorlunda frågeformuleringar jämfört med 1000 frågor.
En kopp kaffe inombords så var jag redo för Luftfartyg generellt. 15 minuter senare var även detta avsnitt spikat - passed! Samma sak här, alla frågor helt ok, de flesta redan kända, några nya men med lite eftertanke gick det bra.
En banan och sista slatten av kaffet fick bereda knoppen på VFR Communications som det hette. Här var det fler okända frågor än tidigare, men ändå inga konstiga. Var mer osäker på om det skulle gå vägen (har i princip inte öppnat boken sedan kursen slutade innan jul - skäms för att säga det - inget att rekommendera), men det gjorde det iallafall - passed!

Så kvällen slutade klockan 22 med full utdelning och humöret på topp när jag i mörkret kryssade upp till Halland igen. Ekonomiskt sett var kvällen lyckad: Endast 350 kr för alla tre proven. Fast så fick jag ju köra en extra runda i onödan.

På vägen hem började jag fundera på hur jag ska lägga upp de fortsatta proven. Det känns som om meteorologin och human factors är lättast. Navigation och air law har jag mest respekt för. Färdplanering och flygoperativa procedurer mittemellan. Tidmässigt vill jag klara av allt på två omgångar, så det gäller att packa ihop dem tre och tre, och då inte två långa prov (Navigation och Färdplanering) samtidigt. Kanske Färdplanering, meteorologi och human factors härnäst?
Jag får nog sova på saken. Några tips från er som gjort detta tidigare?

Kommentarer
Postat av: Feffe

Grattis till avklarade prov.

Jag fick just ett paket med "intresseväckarmaterial" inför teorikursen som börjar i höst. Det var läroböckerna i Meterologi, Luftfartyg Generellt och Flygningengs grundprinciper. Kul att bläddra i...

Postat av: anders

Grattis so far (och du verkar ha tur med frågelottningen ;-p) !
Jag och PC råkade ju ut för samma sak som du när vi skulle skriva (http://tupplur.blogg.se/1176375483_jag_har_svaren_ni_stl.html#comment). Vi loggade på och sedan tvärstopp. Låter lite märkligt det där med att någon skulle ha varit inne på ditt konto, men, eftersom man använder efternamnet som någon slags kontoidentifierare, så kan det vara något slask från det.
Jag tycker att ditt upplägg med prestanda/färdplanering, MET och HPL låter som en god idé att ta nästa gång.

2007-05-10 @ 07:30:23
URL: http://tupplur.blogg.se
Postat av: PC

GRATTIS!

2007-05-10 @ 10:34:17
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Pehr

Grattis!
Intressant historia, det blir ju en form av antiklimax när man laddat upp rejält innan och så blir det inget... Tur att det löste sig.
Själv gjorde jag proven i pappersform.

2007-05-10 @ 15:44:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback