Squawk 7700...

...a propos PCs inlägg.
Tja, gott folk, vad kan man säga? Som alla förstått gick det halvbra igår. Vissa moment well done, andra fail.
Så jag får förlita mig på andra chansen, som det heter...

I stora drag gick händelseförloppet som så:
Genomgång av aktuellt väder, planering, papper (tillstånd).
Flygning mot Bokeberg(Hässleholm), avvikande från planerad rutt och återtagande av kurs mot Eslöv. Efter Eslöv motorstörning, därefter instrumentflygning till Helsingborg. Koll av manövrar (stall, branta svängar, normala svängar) innan inflygning och studsar.

Vad var det då som gick åt pipsvängen? En ledtråd - se min checklista nedan:

Kom ihåg att kolla alla papper innan flygning.
Kom ihåg att hålla handen på gasreglaget under starten.
Kom ihåg att använda mjuka rörelser vid manövrering.
Kom ihåg att hålla höjden konstant vid planflykt.
Kom ihåg att göra nödchecklista direkt efter att nosläget är korrigerat vid motorstörning.
Kom ihåg att dra av gasen vid stallövning.
Kom ihåg att hålla farten och höjden vid branta svängar genom att titta på horisonten.
Kom ihåg att hålla höjden vid normala svängar.
Kom ihåg att meddela "strax bas bana xx" så sent som möjligt innan infart på basen.

Vad var bra då?
Planeringen, navigationen och instrumentflygningen fick med beröm godkänt. Alltid något...

Preliminärt två pass inplanerade för bortslipning av olater, därefter nytt försök på de icke godkända momenten.
Nästa flygning i morgon eftermiddag.

Kommentarer
Postat av: anders

Aj då, håller tummarna på att det går bättre nästa gång. Förutom höjdhållning så tycker jag det verkar vara småsaker. Så fort du är klar så är du välkommen på dammsugare här uppe.

Postat av: Pehr

Nej! Detta var ju verkligen ingen trevlig läsning!
Jag började ana oråd eftersom det dröjde med ditt bloggande, vilket tyvärr besannades. Men som man brukar säga det som inte dödar det härdar och det är väl förhoppningsvis som i vissa andra sammanhang att man lär sig mer av att fela på proven...
Snart sitter du där med lappen!

2007-10-02 @ 15:45:00
Postat av: PC

Fördelen med uppflygningar är att man får ett försök till. Som Pehr sade, snart sitter du där med lappen och ett leende på läppen :-)

2007-10-02 @ 16:39:17
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Feffe

Nu borde man komma med något käckt som "Bättre lycka nästa gång" eller "Då får du ju mer tid att öva", men det var tråkigt att höra att det inte gick.
Men som sagt, det går säkert bättre nästa gång.

2007-10-02 @ 22:18:02
URL: http://feffeflygare.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback